INTRO De tijdmachine van het competitieteam was lang buiten gebruik, omdat niemand precies wist hoe die werkte. Toen het einde van 2017 echter naderde, werden Placebo en Sangster erg melancholisch. Ze wilden herinneringen ophalen, ze opnieuw beleven. Voordat 2016 uit hun geheugen zou gehaald worden en deze herinneringen vervangen zouden worden door nieuwe. Zonder toestemming zijn de twee in de machine gekropen om op zoek te gaan naar hun herinneringen, maar sindsdien heeft niemand ze nog teruggezien.
Het competitieteam maakte zich grote zorgen en besloot een advertentie rond te sturen over heel Virtual Popstar om de twee te zoeken in een web van herinneringen. Niemand was dapper genoeg, behalve jij. Jij durfde het aan om hetzelfde risico te lopen als de twee tijdreizigers. Op dit moment ben je klaar om af te dwalen in 2016.
Mocht het je lukken om de twee veilig en wel terug te vinden en 2016 te verlaten, hebben we een mooie beloning voor je. Mocht je niet terugkomen, zullen we ervoor zorgen dat heel Virtual Popstar je ziet als een held.
Veel succes, we hopen je veilig en wel in 2017 te treffen.
Klik op de verschillende knoppen onderaan om te navigeren in de tijdmachine. Begin natuurlijk wel bij knop 2, anders riskeer je dat het hele systeem crasht en dan kom je zeker en vast niet meer terug.
HERINNERING 1 Aarzelend houd je je vinger boven de toets die je naar de eerste afdaling zal brengen. Diep zuchtend en met honderden vragen die door je hoofd cirkelen, besluit je om toch maar de sprong in het diepe te wagen. Wanneer je de knop loslaat, voel je een enorme druk op je hoofd terwijl je 2016 ingeduwd wordt. Tijdreizen, het klinkt leuk, maar nu weet je dat het absoluut geen fijn gevoel is.
Verschillende beelden flitsen voorbij, je komt langs een gorilla en honderden nieuwsartikelen met gebeurtenissen uit het afgelopen jaar. Je kijkt wild in het rond, zoekend naar iets dat erop kan wijzen dat de twee vermiste teamleden nog in leven zijn. Na een tijdje blijf je echter stilstaan en is alles om je heen duidelijk. Nou ja, duidelijk? Alles blijft tenminste stilstaan en je raast niet in sneltempo naar beneden, dat is duidelijk genoeg. Onderzoekend kijk je om je heen. Je ziet een prachtig land, mooie uitzichten en een groep vrienden. Een heleboel meisjes en één jongen. Je kent deze stad, je bent er zelf ook ooit geweest! Dit is Keulen. Als je verder kijkt, herken je steeds meer mensen van Virtual Popstar op de verschillende foto's. Yael, Sas, twee enorm bekende gezichten. Een herinnering van Sangster! Dit was natuurlijk zijn reis met enkele andere vrienden naar Keulen tijdens de zomer van 2016. Je vond het een prachtige herinnering, maar op de foto's en vele topics na, zag je geen recent spoor van Sangster en al helemaal niet van Placebo. Deze aanwijzing liep dood en je daalde verder af, dieper 2016 in.
HERINNERING 2 Hoe verder je gaat, hoe donkerder de omgeving wordt. Duizenden herinneringen vallen in sneltempo langs je heen, je kan er niet veel meer uit opmaken. Je kan soms nog net de krantenkoppen lezen en soms zie je hier en daar iets voor je raam voorbijflitsen. President Obama, een artikel over Max Verstappen, het Eurovisiesongfestival. Je daalt steeds sneller en sneller af en bijna denk je dat je zo zal neerstorten, maar dan stopt de tijdmachine en knal je bijna tegen het dashboard aan. Je slaakt een zucht van opluchting. Je leeft nog, je staat stil. Misschien heb je Placebo en Sangster bijna gevonden, misschien zijn ze hier wel.
Je opent je ogen - die je tijdens de snelle afdaling toch even had dichtgeknepen - en ziet een immens spektakel om je heen. Duizenden mensen in tribunes, een rode en een blauwe kant, met in het midden twee grote... Wat waren het? Een soort van tafels, bureaus, met computers erop en mensen ervoor. In de lucht hingen schermen, waar je duidelijk kon zien wat er zich op de computers afspeelde. League Of Legends. Je keek de andere kant op, waar je de buitenkant van het gebouw zag. Dit herkende je, de Ahoy in Rotterdam. Je wist echter niet van wie deze herinnering was, maar toen je een ticket en een foto van personen zag, wist je dat dit er één van Placebo moest zijn. Zeventien april 2016, om precies te zijn. Echter was dit weer enkel en alleen een herinnering, waar de twee bij hadden stilgestaan, want naast de foto's zag je helemaal niets. Je moest wel verder, teruggaan zonder het duo was geen optie. Niet vandaag. Je moet vooruit.
HERINNERING 3 Duisternis, niets anders dan duisternis. Heel soms, als je dicht genoeg kwam, kon je een flits zien van een bericht op Virtual Popstar. Je wist dat je bijna bij het begin van 2016 was. Het kon bijna niet anders, maar een spoor van Placebo en Sangster had je nog niet gevonden. Je had enkel hun herinneringen gezien. De tijdmachine kwam weer tot stilstand, nog een herinnering. Seizoen vijf van de schrijfwedstrijd, de inschrijfronde. Inderdaad, dat was mei 2016. Ondertussen was er al een nieuw seizoen van start gegaan, maar je wist niet meer of je je had ingeschreven of niet. Deze herinnering was wel een andere dan de twee voorgaande herinneringen. Het was een gemeenschappelijke, de schrijfwedstrijd werd namelijk georganiseerd door zowel Placebo als Sangster. Je wist dat je steeds dichterbij kwam, maar je vond het toch angstaanjagend hoe dicht je bij het begin van 2016 was en hoe donker het hier was. Je hoopte maar dat je de twee snel zou vinden.
Veel tijd om na te denken, kreeg je echter niet. De tijdmachine viel opnieuw de diepte in en het maakte niet uit hoeveel keer je probeerde af te remmen. Je bleef maar vallen, je kwam niet tot stilstand voordat de tijdmachine wilde dat je tot stilstand kwam en toen je eindelijk stopte met vallen, was er geen tijdmachine meer.
COMPETITIE Je stond voor een valluik, waar met grote cijfers '2015' op geplakt was. Je was tevens niet meer alleen, naast je stonden Placebo en Sangster, duidelijk in de war. Ze vroegen hoe je hier terecht kwam en jij legde alles uit, van de adverentie van het competitieteam tot de herinneringen. Je wist net zoals het duo dat het luik onder je voeten geen optie was, je zou alleen maar verder afdwalen in de tijd en zonder tijdmachine kon dat heel gevaarlijk worden. Jullie moesten terug, maar ook klimmen zou niet lukken. Jullie moesten naar 2017, niet blijven vastzitten in 2016... Sangster en Placebo hadden echter wel een idee, maar omdat zij reeds in het competitieteam zaten, konden ze zelf hun plan niet uitvoeren.
O P D R A C H T Hoe kom je in 2017? Door 2017 zelf te schapen! In de tijdmachine zitten miljoenen herinneringen die jou, Placebo en Sangster in 2016 houden, maar een herinnering schapen voor 2017 zou je misschien wel kunnen terugbrengen. Natuurlijk weet je nog niet wat er allemaal te gebeuren staat komend jaar, maar de tijdmachine is zo slim niet. Het is dus aan jou om een gebeurtenis te verzinnen die in 2017 zal gebeuren. Dit mag zowel in het echte leven zijn als op Virtual Popstar of elders!
Even kort enkele eisen op een rijtje: • Verzin een gebeurtenis voor 2017, volledig fictief. Wat voor iets dit is, mag je volledig zelf bepalen. • Verwerk dit creatief! Misschien is het wel een nieuw festival, maak hier dan een flyer van. Gewoon je gebeurtenis in een mailtje sturen is dus niet voldoende. Hoe je dit verwerkt, is helemaal aan jou, zolang dit maar creatief is! • De gebeurtenis mag op jou persoonlijk betrekking hebben, misschien heb je wel een reis gepland in 2017, maar probeer het wel zo creatief te maken (je mag nou eens fantaseren, misschien is een reis naar Spanje wel een beetje te saai dan).
Vooraleer je de beloning te zien krijgt, willen zowel Sangster als Placebo even Giselle in de bloemetjes zetten voor de geweldige tijdmachine die ze voor ons in elkaar gezet heeft. Ze heeft ons enorm geholpen ons idee te realiseren. Bedankt!
D E A D L I N E Je stuurt je inzending naar Placebo voor 9 januari, 18:00. Inzendingen die later komen, tellen helaas niet meer mee. Je geeft je inzending de titel 'tijdmachine'.
P R I J Z E N De top 10 wint een geweldige outfit, gemaakt door Solovey en de drie leukste inzendingen worden nog eens beloond voor hun dapperheid met credits! 1. 12 credits + outfit 2. 10 credits + outfit 3. 8 credits + outfit 4. - 10. Outfit