Keep Talking and Nobody Explodes!
Je moet een bom ontmantelen en hebt maar een paar minuten de tijd, ondertussen schreeuwt een van je vrienden de aanwijzingen. Kan jij de spanning aan?
Keep Talking and Nobody Explodes (‘blijf praten en er explodeert niemand’) is een spel dat zich focust op het ontmantelen van een virtuele bom.
Één speler zit gevangen in een virtuele kamer (deze speler speelt via een tablet of computer), in deze kamer bevind zich een bom die langzaam afloopt. De andere speler heeft een handleiding (uitgeprint of als pdf bestand) waarin alle informatie te vinden is om de bom te ontmantelen. Het spel gaat over goede communicatie, want je mag elkaars scherm/papieren niet zien!
Oprichters
Het spel is gemaakt door Steel Crate Games, een klein team van maar een aantal mensen uit Ottawa in Canada. De Developers zijn Ben Kane, Brian Fetter en Allen Pestaluky. Het concept en het 3D werk komen van Chris Taylor, de muziek van Liam Sauve en het logo is gemaakt door Eric Nault.
Vrij onbekende namen maar de meeste van hen zijn te volgen op twitter!
Ben, Allen en Brian gingen samen aan het werk om een spel te maken gebaseerd rondom het ontmantelen van een bom, dit was in januari 2014. Toen het spel nog maar 48 uur bestond kwamen er al ontzettend veel positieve reacties van gamers. Het concept sloeg dus aan, en het team besloot er een officieel spel van te maken. De jongens zijn voornamelijk Software developer, en Game developer.
Twitter: @benkane, @brianfetter, @allenpestaluky
Hoe werkt het?
Het spel is te koop via de website en via Steam voor €14,99 voor zowel Mac als Windows. Het is tegenwoordig ook beschikbaar voor Samsung Gear VR in de Oculus Store. In het pakket dat je koopt zit het spel (waarin je de bom moet ontmantelen, met meerdere levels) en handleiding die je kan openen als PDF of kan uitprinten (veel mensen doen dit zodat je maar 1 elektronisch apparaat nodig hebt om te spelen).
De eerste speler opent het spel en komt in een kamer terecht waarin een bom is geplaatst. Zodra de tijd af gaat is het aan jou de taak om uit te leggen hoe de bom eruit ziet. Elke bom is namelijk verschillend en de een is makkelijker te ontmantelen dan de ander. Zitten er bijvoorbeeld draadjes aan de bom, hoeveel dan? En zijn deze draadjes blauw, groen, of rood? Zodra je deze informatie doorspeelt naar speler 2 kan hij of zij op zoek naar de bijpassende pagina in de handleiding. Schrik niet want deze is 23 pagina’s dik, en alle bommen lijken op elkaar. Hoe hoger je komt in de levels, hoe moeilijker de bommen zijn. Waar er eerst maar 1 onderdeel is om deze te ontmantelen, zijn er later misschien wel 5 verschillende onderdelen aan de bom. Je moet dus niet vergeten deze te draaien en onderop te kijken voor een verborgen puzzel. De puzzels kunnen variëren van een volgorde waarin de knoppen ingedrukt moeten worden (bijvoorbeeld eerst blauw, dan rood, dan geel) tot kleine figuurtjes die aangeklikt moeten worden. Elke bom brengt dus een nieuwe uitdaging!
(Kijk voormeer informatie naar de filmpjes hieronder!)