Snake, een game die wij allemaal kennen en veel van ons gespeeld hebben, heeft al een lange geschiedenis achter zich. Het begon allemaal in 1976, toen Gremlin een arcadespel genaamd Blockade maakte. Blockade is het allereerste design van het spel dat wij nu kennen als Snake. In 1976 werd het spel ook nog gepubliceerd als Bigfoot Bonkers en het jaar daarna publiceerde Atari, een ander gamebedrijf, twee spellen genaamd Dominos en Surround. Snake werd voor het eerst voor een PC gemaakt door Peter Trefonas, in het jaar 1978. In 1982 werd het spel Nibbler gemaakt, waar de slang zich in een doolhof bevindt. Deze game was sneller dan de meeste versies van Snake. In 1992 werd Rattler Race gemaakt, dit spel was deel van de tweede Microsoft Entertainment Pack. Rattler Race had, in tegenstelling tot eerdere versies, ook nog vijandslangen. In 2016 werd de laatste versie van Snake gemaakt, onder de naam Slither.io. Dit is een iets andere vorm van Snake, waar je vrij kunt bewegen over het speelveld (geen hoeken) en met anderen samen speelt.
Nokia is heel bekend voor het uitgeven van Snake op hun telefoons. Snake stond op bijna elke Nokia telefoon standaard geïnstalleerd, de eerste versie van Snake op de Nokia stamt uit 1997. Het spel bestond uit zwarte vierkantjes, waarbij de slang vier kanten op kon. Op bijvoorbeeld de Nokia 3310, uit 2000, stond Snake II geïnstalleerd. De slang leek nu meer op een echte slang en 'bonus bugs' werden geïntroduceerd. Ook werden er muurtjes geplaatst op het speelveld zelf, om het moeilijker te maken. Even later kwam er weer een nieuwe Snake op de Nokia telefoons uit, namelijk Snake Xenzia. Nadat Snake qua design de hele tijd een beetje hetzelfde is gebleven, wordt in 2002, exclusief voor telefoons met een kleurenscherm, Snake EX geïntroduceerd. De kwaliteit van de graphics waren er fors op vooruit gegeaan en je kon nu ook via Bluetooth en Infra-Red samen met anderen spelen. In 2003 volgde Snake EX2 op de Nokia 3100, met een resolutie van 240 bij 320 pixels. In 2005 veranderde Snake en werd er een 3D versie uitgebracht, genaamd Snakes. Een jaar later kwam er nog een 3D versie uit, maar anders dan Snakes. Snake III heeft namelijk meer het uiterlijk van een levende slang.
Snake bestaat dus al heel lang en alleen voor iOS zijn er al meer dan 300 versies van Snake verkrijgbaar. Het spel is van simpele zwarte vierkantjes 'geëvalueerd' naar een spel zoals Slither.io, maar de oude versies zijn nog altijd te spelen, bijvoorbeeld hier op VP.
Het doel van het klassieke spel Snake is dat je zoveel mogelijk appels moet eten en zo lang mogelijk moet worden. Des te meer appels je eet, des te langer je wordt. Als de slang tegen een muur botst, ben je af, maar het grootste obstakel is de staart zelf. Deze wordt langer en langer, bedekt steeds een groter deel van het speelveld en het wordt daardoor steeds lastiger om in leven te blijven. In de tweede variant van Snake, op dit moment het bekendst als Slither.io, is het hoofddoel om je tegenstanders af te laten gaan. Dit doe je door voor hun neus te gaan kruipen en ze tegen je aan te laten kruipen. In Slither.io nemen glitters de plaats in van de dode slang en door over deze heen te kruipen, wordt jouw slang langer. Vroeger bestonden deze games ook al, dat waren bijvoorbeeld Nibbler en Snake Byte.