Yume Nikki is een Japans surrealistisch avontuur/horror spel. Het is uitgekomen op 26 juni 2004 en kwam gratis op Steam op 10 januari 2018. Het spel is gemaakt met het programma RPG Maker, wat vroeger een zeer populair programma was om je eigen rollenspellen te creëren. Er is ook een 3D reboot van het spel uitgekomen in februari dit jaar, maar die heeft verdeelde meningen. Ik heb het zelf niet geprobeerd dus ik heb ook geen idee of het echt aan te raden is, maar naar mijn mening - en vele anderen - is het origineel altijd beter. Zeker aangezien de matige kwaliteit van het origineel, zoals je al kan zien in deze lay-out, juist die griezelige vibe meebrengt. Bovendien kost de reboot wel geld, dus als je lekker goedkoop wil zijn, zoals ik, zijn er alleen maar voordelen aan de originele versie!
Je begint het spel in het appartement van Madotsuki, het meisje in de lay-out. In dit spel ben jij haar. Wanneer je het spel begint, ben je al snel geneigd om de wereld te verkennen. Helaas zul je er dan ook snel achter komen dat je er niet uit kan. In de kamer staat een bed, een bureau en een tv met spelcomputer. Je kan op het spelcomputer een minigame doen en met het boekje op het bureau, je Dream Diary, je voortgang opslaan. Uiteindelijk word je van dat hardcore gamen best moe en besluit je te gaan slapen.
Je word wakker in je droom. Wat nu? Weer ga je rondkijken in de kamer. Wat is er veranderd. Je komt erachter dat de tv niet meer werkt. Wat een verschrikkelijke droom. Maar je zet jezelf erover heen en bekijkt weer de deur, waar je eerder niet in kon. Je probeert het nu weer en tot je grootste schrik, kun je nu door de deur heen. Je komt terecht op een vage plek met 12 verschillend uitziende deuren. Je komt erachter dat achter iedere deur een andere wereld zit: het bos, een met neon belicht doolhof en bijvoorbeeld een wereld vol met getallen (brrrrr).
En nu? Je loopt rond en je hebt geen idee waar je naartoe moet. Het gaat zo: in elke wereld is een 'effect' verstopt. de bedoeling van het spel is dat je alle 24 objecten verzameld. Hoe zien deze eruit? Hoe weet je waar je naar moet zoeken? Ik vond het zelf leuker om naar het onbekende te zoeken, dus ik zal in dit artikel niet uitleggen welke objecten er zijn. Als je wel graag een ideetje wilt hebben, mag dat natuurlijk ook en kan je het zo vinden op het internet. Maar vaak, na een tijdje rondgedwaald te hebben in de wereld, leer je de wereld wel een beetje kennen en weet je ook wanneer je iets ziet wat een beetje afwijkt van de rest van de omgeving. Loop er naar toe, het object kan soms bijvoorbeeld lopen, maar het zal je niet aanvallen. De 12 werelden hebben allemaal ook nog extra openingen voor andere werelden, wat zorgt voor 40 verschillende werelden. 2 voorbeelden van deze 'Deeper Locations' zijn bijvoorbeeld de Hel en het winkelcentrum.
Wat zijn die vreemde wezentjes in de droom? Dat zijn personages uit je droom. De meesten doen niks en lopen alleen rond, een paar zijn kwaadaardig en kunnen je achterna gaan rennen. Word je gepakt, dan word je weer wakker uit je droom. Je kunt niet 'game over' geraken, je zult dan gewoon altijd wakker worden in je bed. Het is immers maar een droom! Stel je bent niet af maar je hebt geen zin meer en je wilt stoppen, kun je zorgen dat je poppetje zichzelf prikt, zodat ze wakker wordt en je op kan slaan.
Het gebrek aan dialogen en de geheimzinnige, het gevoel van doelloos rondlopen, vreemde werelden die eindeloos en leeg lijken krijgt het spel een uniek gevoel. Je voelt je echt alleen op de wereld, samen met je poppetje. Zo'n spel zorgt natuurlijk ook voor vele fantheorieën, zoals dat Madotsuki een eenzaam meisje is die in de echte wereld niet op avontuur kan gaan en daardoor heel veel droomt om aan de saaie echte wereld te ontsnappen. Ook zou ze misschien een Amerikaans meisje zijn, waardoor de NPC's haar negeren en niet met haar praten, omdat ze 'vreemd' is. Nog duistere theorieen zijn dat Mado verkracht zou zijn, vandaar al die ogen die constant op je gericht zijn, overal waar je naar toe gaat. De droomwereld zou als doel hebben om haar trauma te overkomen.
Het enige wat Mado doet is slapen, gamen, rondhangen op haar balkon en aan haar bureau zitten. Ze is afgesloten van de echte wereld en heeft geen sociale interactie, ze is daar zelfs niet toe in staat in haar dromen. Hoe zou het komen dat ze zulke nare, vreemde dingen droomt? Je zult, door de werelden te ontdekken, erachter komen wat voor een gebroken ziel Mado heeft. Als ze hoop en dromen had, heeft ze die nu niet meer. Haar leven is leeg. En door het spel te spelen, zul je haar niet helpen.