Aether schreef:Mang schreef:
Ik doe nu de academische pabo, en alles wat ik leer op dit moment gaat over hoe geef je het onderwijs van de toekomst vorm. Wat zijn de 21st century skills die basisschoolkinderen moeten leren beheersen, en hoe integreer je dat in je onderwijs. Ik loop nu stage op een school waar ze op laptops werken ipv in boeken en zie daarin de voordelen en de nadelen. En op de universiteit leer ik alle wetenschappelijk bewezen manieren van beter leren.
Echter het grootste probleem in het basisonderwijs is de bezetting. Ik heb op de uni les met mensen die zelf geen les geven, en alleen pedagogische wetenschappen studeren. En die vragen telkens 'waarom doen ze niet gewoon dit?'. De reden is omdat de klassen te groot zijn, en ik op een klas van 30. Niet altijd een op een met iemand kan zitten. Alle fantastische bewezen manieren om beter te leren zijn moeilijk in te zetten op grote groepen. Er zijn niet voldoende onderwijsassistenten om dit alsnog te doen, dus is dit in het huidige systeem onmogelijk.
Kinderen zitten in groepen van 30, wat voor een docent erg lastig is, maar voor kinderen ook. Ik merk nu uit ervaring, dat wanneer de helft van de klas weg is voor een activiteit, iedereen veel fijner werkt. Zelfs de 'lastige' kinderen lukt het opeens om zich te concentreren en de resultaten schieten omhoog.
Diversiteit in werkvormen is makkelijker aan te bieden in een kleine groep wat positief werkt voor de motivatie en voor de resultaten van leerlingen.
Dus ik denk dat we al goed een theoretisch beeld van het toekomstig onderwijs ontwikkeld hebben in Nederland wat helaas praktisch niet haalbaar is door een tekort aan onderwijsassistenten en te grote klassen.
Ik doe de zelfde opleiding en ons college ging ook over 21st century skills. Maar ik snap je helemaal. Het liefst willen de meeste docenten ook kleinere klassen. Het werkt veel fijner en je kan de kinderen de aandacht geven die ze verdienen. Ik heb vorig jaar een half jaar stage gelopen in een klas van 21/22. Het was heel fijn, er waren veel kinderen met leer problemen, maar zo konden we er wel aandacht aan geven.
ik sta nu voor een groep 7/8 met 30 leerlingen. Daartussen nog een hoop leerlingen met veel problemen zonder diagnose. Maar het is echt ontzettend pittig om voor zo'n klas uberhaubt normale lessen te geven, laat staan om daar alle dingen die je leert vanuit de pabo of uni toe te passen.