Hier komen de laatste 3 forum topics
te staan waarop je hebt gereageerd.
+ Plaats shout
Mai
Check het forum voor gezelligheid!!
0 | 0 | 0 | 0
0%
Om mee te kunnen praten op het forum dien je ingelogd te zijn.Nog geen account? Klik hier om een gratis account aan te maken.

> Sluiten
Helper
15 van de 24 sterren behaald

Forum

ForumTeam < Virtual Popstar Eerste | Vorige | Pagina: | Volgende | Laatste
Hoe ziet volgens jou het perfecte onderwijs
Anoniem
Wereldberoemd



Varamyr schreef:
Aether schreef:
Effieleentje schreef:

Oh, misschien moeten ze maar een nieuw vak introduceren: Actualiteitsleer ofzo hahaha, de hele les de krant lezen of het nieuws kijken

Daarna er over discussiëren en dan leer je echt nog eens wat.

idd
altijd erover praten

Alleen lezen en of kijken levert nog weinig op, je gaat pas nadenken als je er over praat. Zoals je op het topic ook ziet. Door op elkaar te reageren ontstaan er ideeën
Anoniem
YouTube-ster



Aether schreef:
Effieleentje schreef:
Varamyr schreef:

ik volg maatschappijwetenschappen (aka dieper op de stof ingaan dan maatschappijleer)
en tbh enige waar het over gaat is sociale cohesie, cultuur en like bindingen in de maatschappij 
en vind dat tbh wel meevallen

Oh, misschien moeten ze maar een nieuw vak introduceren: Actualiteitsleer ofzo hahaha, de hele les de krant lezen of het nieuws kijken

Daarna er over discussiëren en dan leer je echt nog eens wat.

Jep, dan leer je ook om te gaan met andere meningen en leer je zelf een mening te vormen.
Mang
Popster



Aether schreef:
Mang schreef:
Ik doe nu de academische pabo, en alles wat ik leer op dit moment gaat over hoe geef je het onderwijs van de toekomst vorm. Wat zijn de 21st century skills die basisschoolkinderen moeten leren beheersen, en hoe integreer je dat in je onderwijs. Ik loop nu stage op een school waar ze op laptops werken ipv in boeken en zie daarin de voordelen en de nadelen. En op de universiteit leer ik alle wetenschappelijk bewezen manieren van beter leren.

Echter het grootste probleem in het basisonderwijs is de bezetting. Ik heb op de uni les met mensen die zelf geen les geven, en alleen pedagogische wetenschappen studeren. En die vragen telkens 'waarom doen ze niet gewoon dit?'. De reden is omdat de klassen te groot zijn, en ik op een klas van 30. Niet altijd een op een met iemand kan zitten. Alle fantastische bewezen manieren om beter te leren zijn moeilijk in te zetten op grote groepen. Er zijn niet voldoende onderwijsassistenten om dit alsnog te doen, dus is dit in het huidige systeem onmogelijk.
Kinderen zitten in groepen van 30, wat voor een docent erg lastig is, maar voor kinderen ook. Ik merk nu uit ervaring, dat wanneer de helft van de klas weg is voor een activiteit, iedereen veel fijner werkt. Zelfs de 'lastige' kinderen lukt het opeens om zich te concentreren en de resultaten schieten omhoog. 
Diversiteit in werkvormen is makkelijker aan te bieden in een kleine groep wat positief werkt voor de motivatie en voor de resultaten van leerlingen. 

Dus ik denk dat we al goed een theoretisch beeld van het toekomstig onderwijs ontwikkeld hebben in Nederland wat helaas praktisch niet haalbaar is door een tekort aan onderwijsassistenten en te grote klassen.

Ik doe de zelfde opleiding en ons college ging ook over 21st century skills. Maar ik snap je helemaal. Het liefst willen de meeste docenten ook kleinere klassen. Het werkt veel fijner en je kan de kinderen de aandacht geven die ze verdienen. Ik heb vorig jaar een half jaar stage gelopen in een klas van 21/22. Het was heel fijn, er waren veel kinderen met leer problemen, maar zo konden we er wel aandacht aan geven.
ik sta nu voor een groep 7/8 met 30 leerlingen. Daartussen nog een hoop leerlingen met veel problemen zonder diagnose. Maar het is echt ontzettend pittig om voor zo'n klas uberhaubt normale lessen te geven, laat staan om daar alle dingen die je leert vanuit de pabo of uni toe te passen.
Anoniem
Wereldberoemd



Effieleentje schreef:
Aether schreef:
Effieleentje schreef:

Oh, misschien moeten ze maar een nieuw vak introduceren: Actualiteitsleer ofzo hahaha, de hele les de krant lezen of het nieuws kijken

Daarna er over discussiëren en dan leer je echt nog eens wat.

Jep, dan leer je ook om te gaan met andere meningen en leer je zelf een mening te vormen.

De kinderen op de basisschool oefenen er bij ons al mee. Door de stelling van het jeugdjournaal te behandelen
Account verwijderd




Ik vind trouwens wel dat de voorlichtingen over drugs, alcohol, depressie, social media gebruik echt beter moeten. 
Mang
Popster



Aether schreef:
Mang schreef:
Effieleentje schreef:

Oh, misschien moeten ze maar een nieuw vak introduceren: Actualiteitsleer ofzo hahaha, de hele les de krant lezen of het nieuws kijken
Dat zou met het huidige rooster niet echt te doen. Anders creeër je teveel overlap en zijn de lessen alleen maar saaier.

Kinderen op de basisschool kijken wel vaak het jeugdjournaal (mijn stages tot nu toe wel)
Bij mij ook, bedoelde middelbare
Anoniem
YouTube-ster



Aether schreef:
Effieleentje schreef:
Aether schreef:

Daarna er over discussiëren en dan leer je echt nog eens wat.

Jep, dan leer je ook om te gaan met andere meningen en leer je zelf een mening te vormen.

De kinderen op de basisschool oefenen er bij ons al mee. Door de stelling van het jeugdjournaal te behandelen

Dat is een hele goede ontwikkeling c:
Anoniem
Wereldberoemd



Mang schreef:
Aether schreef:
Mang schreef:
Ik doe nu de academische pabo, en alles wat ik leer op dit moment gaat over hoe geef je het onderwijs van de toekomst vorm. Wat zijn de 21st century skills die basisschoolkinderen moeten leren beheersen, en hoe integreer je dat in je onderwijs. Ik loop nu stage op een school waar ze op laptops werken ipv in boeken en zie daarin de voordelen en de nadelen. En op de universiteit leer ik alle wetenschappelijk bewezen manieren van beter leren.

Echter het grootste probleem in het basisonderwijs is de bezetting. Ik heb op de uni les met mensen die zelf geen les geven, en alleen pedagogische wetenschappen studeren. En die vragen telkens 'waarom doen ze niet gewoon dit?'. De reden is omdat de klassen te groot zijn, en ik op een klas van 30. Niet altijd een op een met iemand kan zitten. Alle fantastische bewezen manieren om beter te leren zijn moeilijk in te zetten op grote groepen. Er zijn niet voldoende onderwijsassistenten om dit alsnog te doen, dus is dit in het huidige systeem onmogelijk.
Kinderen zitten in groepen van 30, wat voor een docent erg lastig is, maar voor kinderen ook. Ik merk nu uit ervaring, dat wanneer de helft van de klas weg is voor een activiteit, iedereen veel fijner werkt. Zelfs de 'lastige' kinderen lukt het opeens om zich te concentreren en de resultaten schieten omhoog. 
Diversiteit in werkvormen is makkelijker aan te bieden in een kleine groep wat positief werkt voor de motivatie en voor de resultaten van leerlingen. 

Dus ik denk dat we al goed een theoretisch beeld van het toekomstig onderwijs ontwikkeld hebben in Nederland wat helaas praktisch niet haalbaar is door een tekort aan onderwijsassistenten en te grote klassen.

Ik doe de zelfde opleiding en ons college ging ook over 21st century skills. Maar ik snap je helemaal. Het liefst willen de meeste docenten ook kleinere klassen. Het werkt veel fijner en je kan de kinderen de aandacht geven die ze verdienen. Ik heb vorig jaar een half jaar stage gelopen in een klas van 21/22. Het was heel fijn, er waren veel kinderen met leer problemen, maar zo konden we er wel aandacht aan geven.
ik sta nu voor een groep 7/8 met 30 leerlingen. Daartussen nog een hoop leerlingen met veel problemen zonder diagnose. Maar het is echt ontzettend pittig om voor zo'n klas uberhaubt normale lessen te geven, laat staan om daar alle dingen die je leert vanuit de pabo of uni toe te passen.
Ik ken het helemaal. Ik stond voor een klas van 27 leerlingen in de Bijlmer waar gedragsproblemen zo vaak voorkomen, Vechten niet raar is.  Het heeft daar überhaupt lang geduurd voordat ik een normale les kon draaien.
Mang
Popster



Sylvie schreef:
Ik vind trouwens wel dat de voorlichtingen over drugs, alcohol, depressie, social media gebruik echt beter moeten. 
Mee eens! Dat is op sommige plekken echt te zielig voor woorden. Bij alcohol en drugs is het enige wat je hoort: 'niet doen!' depressie  en andere problemen wordt niks over gezegd, en social media is vaak al uit de hand gelopen voordat de voorlichting aan bod is gekomen.
Anoniem
Wereldberoemd



Mang schreef:
Aether schreef:
Mang schreef:
Dat zou met het huidige rooster niet echt te doen. Anders creeër je teveel overlap en zijn de lessen alleen maar saaier.

Kinderen op de basisschool kijken wel vaak het jeugdjournaal (mijn stages tot nu toe wel)
Bij mij ook, bedoelde middelbare

aah zo. Eigenlijk zouden de vakken het nieuws wat met hun vak te maken heeft moeten behandelen. Dan ben je goed bezig.
Mang
Popster



Aether schreef:
Mang schreef:
Aether schreef:

Kinderen op de basisschool kijken wel vaak het jeugdjournaal (mijn stages tot nu toe wel)
Bij mij ook, bedoelde middelbare

aah zo. Eigenlijk zouden de vakken het nieuws wat met hun vak te maken heeft moeten behandelen. Dan ben je goed bezig.
Idd. Vakintegratie is erg belangrijk over het algemeen, maar zeker in het middelbaar onderwijs is dat praktisch gezien onmogelijk.
Anoniem
Wereldberoemd



Sylvie schreef:
Ik vind trouwens wel dat de voorlichtingen over drugs, alcohol, depressie, social media gebruik echt beter moeten. 

Zeker, sociale media moet je op basisscholen al mee beginnen en drugs, alcohol en depressie misschien ook al in groep 8. Het is beter dat ze het weten wat het inhoud.
Anoniem
Wereldberoemd



Mang schreef:
Aether schreef:
Mang schreef:
Bij mij ook, bedoelde middelbare

aah zo. Eigenlijk zouden de vakken het nieuws wat met hun vak te maken heeft moeten behandelen. Dan ben je goed bezig.
Idd. Vakintegratie is erg belangrijk over het algemeen, maar zeker in het middelbaar onderwijs is dat praktisch gezien onmogelijk.

Alles is mogelijk als je wel willende docenten hebt. Je hoeft er niet een hele les aan te besteden, maar een kwartiertje kan wel.
Anoniem
YouTube-ster



Mang schreef:
Sylvie schreef:
Ik vind trouwens wel dat de voorlichtingen over drugs, alcohol, depressie, social media gebruik echt beter moeten. 
Mee eens! Dat is op sommige plekken echt te zielig voor woorden. Bij alcohol en drugs is het enige wat je hoort: 'niet doen!' depressie  en andere problemen wordt niks over gezegd, en social media is vaak al uit de hand gelopen voordat de voorlichting aan bod is gekomen.

En niet doen zeggen.. kan ook nog eens nieuwsgierigheid gaan wekken. 'Huh waarom niet dan?' 'ff uitproberen hoor'.
Varamyr
Princess of Pop



Mang schreef:
Sylvie schreef:
Ik vind trouwens wel dat de voorlichtingen over drugs, alcohol, depressie, social media gebruik echt beter moeten. 
Mee eens! Dat is op sommige plekken echt te zielig voor woorden. Bij alcohol en drugs is het enige wat je hoort: 'niet doen!' depressie  en andere problemen wordt niks over gezegd, en social media is vaak al uit de hand gelopen voordat de voorlichting aan bod is gekomen.

dit omfg
hier is het ook echt een taboe om over depressie te praten en dat soort stuff terwijl in real life, zo veel mensen kampen met ofwel een lichte vorm van depressie ofwel een zware en ook dingen zoals anxiety 
daar wordt zo weinig over verteld, het gaat altijd maar over drugs en drank - en zelfs dat wordt te weinig gedaan *en te slecht idd -
Plaats een reactie
Reageer
Om nieuwe berichten te laden: ingeschakeld
Eerste | Vorige | Pagina: | Volgende | Laatste