Petrichor schreef:BlueDream schreef:Petrichor schreef:
Ze zouden van mij niet ieder jaar een schriftelijke toets ofzo hoeven te doen waarin gekeken wordt hoe goed ze hun vak beheersen. Ik vind het zelf namelijk niet erg als een docent zo nu en dan even een klein dingetje na moet kijken in een boek en ik ga er van uit dat ze over het algemeen goed op de hoogte zijn van alles in hun vakgebied (omdat ze ook hun lessen moeten voorbereiden enzo).
Ik zou het belangrijker vinden dat er ieder jaar ofzo eens een onafhankelijk iemand onverwacht mee komt kijken in de les (en dus niet een bevriende docent van dezelfde school) en dat dan gekeken wordt of de lessen kwalitatief goed zijn. Op deze manier zie je ook hoe iemand uitlegt, vragen beantwoordt en met leerlingen omgaat. Degene die mee heeft gekeken zou dan feedback kunnen geven en indien nodig nog een keertje terug kunnen komen om te kijken wat er met die feedback wordt gedaan.
Ieder jaar leek mij ook wat veel ja. Heb je ook een idee van hoeveel tijd er tussen zou kunnen zitten? Feedback kan je ook zeker van leren, mits deze op een goede manier gebracht is, maar dat is met een hoop zo.
De schriftelijke toetsen zouden van mij juist niet hoeven. Ik neem aan dat een docent zijn/haar lessen voorbereidt, en daardoor de stof ook weer wat doorneemt. Bij het observeren van zo'n les kun je meteen zien hoe goed iemand thuis is in het onderwerp, hoe het wordt overgebracht, hoe vragen worden beantwoord en hoe zelfverzekerd iemand voor de klas staat enzo. Dan heb je het hele pakketje.
Het observeren van de lessen zou van mij wel ieder jaar mogen gebeuren (In ieder geval geregeld, omdat het ook kan dat iemand gewoon een keer zijn dag niet heeft)
Er zou misschien dan een standaard feedback formulier gemaakt kunnen worden en dat dat dan ingevuld wordt (dus soort van scores geven per onderwerp zoals bijvoorbeeld 'Houding voor de klas', 'Kennis vakgebied' etc) en dat ze dat dan achteraf samen doorspreken zodat er uitleg bij kan worden gegeven.
Wat ik verder ook wel zou willen voor de middelbare school zijn evaluaties die de studenten in kunnen vullen. Op de uni hebben wij aan het einde van het vak altijd een cursusevaluatieformulier. Die krijgen we via de mail en daar kunnen we dan de cursus en de docent beoordelen en overige opmerkingen invullen. Als er nou eens in iedere klas voor ieder vak een enquête zou worden gehouden midden in het jaar (dan heeft de docent indien nodig kans om te verbeteren en dan kennen de leerlingen de docent ook al goed genoeg), dan heb je ook een breder beeld. Dan heb je niet alleen de info van één lesje observeren, maar dan weet je meteen wat alle leerlingen die een bepaalde docent hebben denken over die docent.
Dit vind ik echt heel goed bedacht. Het is voor docenten ook nie altijd makkelijk en door enquêtes kunnen docenten erachter komen wat hun verbeterpunten zijn, maar ook wat wel/niet werkt bij een bepaalde klas. Iedereen is anders en pikt dingen toch op een eigen manier op.