Hier komen de laatste 3 forum topics
te staan waarop je hebt gereageerd.
+ Plaats shout
0 | 0 | 0 | 0
0%
Om mee te kunnen praten op het forum dien je ingelogd te zijn.Nog geen account? Klik hier om een gratis account aan te maken.

> Sluiten
Helper
12 van de 24 sterren behaald

Forum

Game < Virtual Popstar Pagina: | Volgende | Laatste
VP Roadmap
VP-Etjen
Queen of Pop



Hoi allemaal,

Eerder vandaag heb ik een mail gestuurd met de volledige “Virtual Popstar – Roadmap – Our Next 12 Months”. Hier is een kortere samenvatting voor op het forum.

Wat is het grote idee?

We focussen ons het komende jaar op twee dingen:
VP soepeler en leuker maken om te gebruiken, vooral op mobiel.
Een eerlijke, duurzame manier opbouwen om nieuwe content en features te financieren, zodat VP écht kan groeien.
Je zult de naam Enbette vaker zien langskomen – hij is een langjarige VP-speler die nu als developer helpt.

Tokens, wekelijkse drops & Diamond

Kleinere, duidelijk geprijsde token-sets die regelmatiger uitkomen (idealiter wekelijks).
Geen lootboxes: je ziet de tokenprijs altijd vooraf.
Sommige oudere favoriete sets kunnen terugkomen als duidelijk gemarkeerde, beperkte token-heruitgaven.

Diamond-lidmaatschap
(optioneel) voor spelers die VP maandelijks willen steunen en daarvoor tokens + een paar extra’s krijgen, op elk moment opzegbaar.

Tokens vs Credits & auctions

Tokens: de hoofdvaluta voor nieuwe sets en shopcontent.
Credits: blijven voor de marketplace, auctions en kleinere features.
We voegen kleine, tijdsgebonden credit-sinks toe zodat grote credit-saldi nog steeds zinvol voelen zonder de tokenwaarde kapot te maken.
Auctions krijgen een fairness-update (soft close tegen sniping, logische bodstappen, afstelling per server).

Grotere verbouwing (UI, mobiel, security, gameplay)

Tegelijkertijd werken we in deze volgorde:
UI/UX & mobiel – schonere layouts voor Home, Shop, Wardrobe, Forum en Profile; snellere laadtijden; beter op telefoons; wardrobe-vernieuwing in stukken in plaats van één gigantische update.
Security & integriteit – slimmer beschermen tegen bots, duidelijkere logs van token-/credit-bewegingen, optionele 2FA.
Core gameplay & onboarding – terugkeer van global contests, betere uitleg van “Wat is VP?”, storyline + quests.
Herstart van marketing – pas als de ervaring goed genoeg voelt om met trots te laten zien.

Hoe jij kunt helpen

Laat ons weten wat je vindt van de wekelijkse drops, de prijzen en de shop-ervaring.
Steun via Diamond of tokens als je kunt – daarmee betalen we artists, development en servers.
Blijf bugs (in Enbette’s forumpost), auction-problemen, bots en performance-issues melden.



Anoniem
Queen of Queens



Klinkt goed, ben oprecht benieuwd hoe alles gaat uitpakken! :)
Anoniem
Popster



Super leuk!!!
RaspberryPie
Landelijke ster



AH super, ben onwijs excited!
Anoniem
Popster



Heel interessant om te zien dat iedere server echt een andere cultuur heeft, en hier dus ook anders op reageert. Ik snap alle feedback wel
RaspberryPie
Landelijke ster



Lamby schreef:
Heel interessant om te zien dat iedere server echt een andere cultuur heeft, en hier dus ook anders op reageert. Ik snap alle feedback wel
Oh is het tijd voor me om de en server te bekijken?
Anoniem
Popster



RaspberryPie schreef:
Lamby schreef:
Heel interessant om te zien dat iedere server echt een andere cultuur heeft, en hier dus ook anders op reageert. Ik snap alle feedback wel
Oh is het tijd voor me om de en server te bekijken?
Engels is niet erg blij dat het erop lijkt dat DM alleen echt geld wordt ipv. cr en de Duitse server is niet echt een fan van de tokens, terwijl dit hier en op EN meer wordt gewaardeerd
RaspberryPie
Landelijke ster



Lamby schreef:
RaspberryPie schreef:
Lamby schreef:
Heel interessant om te zien dat iedere server echt een andere cultuur heeft, en hier dus ook anders op reageert. Ik snap alle feedback wel
Oh is het tijd voor me om de en server te bekijken?
Engels is niet erg blij dat het erop lijkt dat DM alleen echt geld wordt ipv. cr en de Duitse server is niet echt een fan van de tokens, terwijl dit hier en op EN meer wordt gewaardeerd
Ohh dat is wel interessant inderdaad
Anoniem
Popster



Maar ik denk dat verandering altijd met voor- en nadelen komt. En de feedback wordt in ieder geval wel echt bekeken. Uiteindelijk kun je nooit iedereen blij maken. Wel hoop ik dat PD nog steeds nuttig blijft, en dat DM ook nog met CR blijft. Maar we gaan het zien. Veranderingen zijn sowieso nodig dus ik ben blij dat dit ook wordt gedaan
RaspberryPie
Landelijke ster



Lamby schreef:
Maar ik denk dat verandering altijd met voor- en nadelen komt. En de feedback wordt in ieder geval wel echt bekeken. Uiteindelijk kun je nooit iedereen blij maken. Wel hoop ik dat PD nog steeds nuttig blijft, en dat DM ook nog met CR blijft. Maar we gaan het zien. Veranderingen zijn sowieso nodig dus ik ben blij dat dit ook wordt gedaan
mee eens

Ben super blij dat je de spelers erbij betrekt door de roadmap en feedback <3
Spinnekop
Popster



FF kort door de bocht (en waarschijnlijk snap ik dit gewoon nog niet zo snel en zit nog in mijn ik-moet-dit-nog-drie-keer-doorlezen-fase): het woord popdollar heb ik gemist. Gaat dat verdwijnen?
Anoniem
Queen of Queens



Spinnekop schreef:
FF kort door de bocht (en waarschijnlijk snap ik dit gewoon nog niet zo snel en zit nog in mijn ik-moet-dit-nog-drie-keer-doorlezen-fase): het woord popdollar heb ik gemist. Gaat dat verdwijnen?
Ik hoop van niet.
VP-Etjen
Queen of Pop



Q&A over feedback op de Roadmap
Heel erg bedankt voor alle feedback. Ik heb een Q&Agemaakt op basis van input van alle drie de sites. De rode draad is dat
iedereen snapt dat er verandering nodig is. Niet elke verandering zal door
iedereen leuk gevonden worden, en dat is begrijpelijk. Het is onmogelijk om het
iedereen 100% naar de zin te maken. Maar we moeten wél denken aan de toekomst
van Virtual Popstar en het voortbestaan van het spel.
Als we precies blijven doen wat we nu doen, gaat VirtualPopstar het niet redden. Zo simpel is het. We moeten dingen veranderen, maar we
blijven jullie feedback volgen en waar mogelijk bijsturen. In één van de vragen
leggen we ook uit dat de roadmap een flexibel plan is, geen wet van Meden en
Perzen. We zullen bijstellen waar het kan op basis van jullie algemene
feedback.
Ik ben vanaf zondag 7–8 dagen op reis. In die periode kan ikniet elke dag alle reacties lezen, maar maak je geen zorgen: we blijven de
feedback in de gaten houden.

1. Currencies: Tokens, Credits, Popdollars, Promo Points
Q1. Gaan Popdollars verdwijnen?
A: Nee. Popdollars worden niet weggehaald. Ze blijven de belangrijkste gratis /
verdienbare currency. We gaan mogelijk wel opruimen hoe de verschillende
currencies worden getoond, zodat het minder verwarrend is. Maar het verwijderen
van een gratis currency is geen onderdeel van het plan.

Q2. Waarom hebben we Tokens nodig als we al Creditshebben?
A: Tokens zijn geen vervanging van Credits. Ze zijn eigenlijk gewoon een
omzetting van echt geld dat je in Virtual Popstar stopt. Op dit moment worden
de mega credit month-sets ook al met echt geld betaald, dus in dat opzicht
verandert er niets.
Tokens → betalen voor nieuwe premium content (zoalswekelijkse sets) op een duidelijke, voorspelbare manier.
Credits (CR) → blijven de belangrijkste currency voortrading/marketplace/auctions en voor bepaalde “sinks” (zoals DM).
Het grote verschil is dat vroeger alle mega creditmonth-sets op de eerste dag van de maand uitkwamen. Je kon niet kiezen welke
set je wilde, behalve als je alleen de twee-euro set nam. Spelers hebben
herhaaldelijk aangegeven dat ze liever alleen de sets kopen die ze echt willen,
en niet “gedwongen” willen worden om de andere sets eromheen te betalen.
We hebben eerst gekeken of we gewoon direct met echt geldkonden werken. Maar als veel mensen twee- of zes-euro sets kopen, kost elke
transactie van twee euro ons al snel 40–50 cent aan kosten. Dat betekent dat we
van de twee euro nog maar ongeveer 1,50 euro overhouden. Als iemand in één keer
48 euro uitgeeft, houden wij daar veel meer aan over dan wanneer iemand 48 euro
in 24 losse transacties uitgeeft.
Met Tokens kun je in één keer een groter bedrag kopen enhoef je ze niet allemaal tegelijk uit te geven als je de huidige sets niet leuk
vindt. Je kunt je Tokens bewaren en later gebruiken voor andere sets.

Q3. Blijven Credits (CR) gewoon bestaan?
A: Ja. Credits blijven. Je kunt ze nog steeds kopen en ze blijven belangrijk
voor:
• Marketplace trading
• Auctions
• Specifieke Credit-sinks (bijvoorbeeld Diamond Membership, afhankelijk van het
uiteindelijke ontwerp)
We vervangen Credits niet door Tokens; we voegen Tokensernaast toe.

Q4. Zijn Tokens alleen te krijgen met echt geld, ofkunnen we ze ook verdienen?
A: Het hoofdidee van Tokens is dat ze een stabiele inkomstenbron met echt geld
voor VP vormen. Dus de primaire manier is: ze kopen.
Maar we willen ook kleine manieren hebben om Tokens teverdienen of als promo te krijgen (events, bundels, promo-acties, misschien
contest-beloningen). Dat zal niet genoeg zijn om elke betaalde set te claimen,
maar het zorgt ervoor dat het niet 100% alleen-pay is.

Q5. Krijgen we straks vier currencies tegelijk (Tokens,Credits, Popdollars, Promo Points)? Is dat niet veel te veel?
A: Nee. Op VirtualPopstar zijn Credits en Popdollars de belangrijkste
currencies. Promo Points zijn al jaren niet echt gebruikt, maar we willen er
wel naar kijken, omdat ze misschien een gratis manier kunnen worden om Tokens
te verdienen. Dat moeten we nog verder onderzoeken.
Zoals eerder gezegd: Tokens zijn niet “nog een extracurrency”; ze zijn vooral een opslagmethode op VP voor je echte geld.

Q6. Wat gebeurt er met Promo Points?
A: Promo Points worden niet stiekem gewist. Op termijn zouden we:
• Ze kunnen hernoemen / een nieuw thema geven, of
• Hun rol in de economie kunnen versimpelen
Maar er is geen geheime “reset” gepland. Als we besluiten omze ingrijpend te veranderen, leggen we dat vooraf duidelijk uit.

2. Diamond Membership (DM)
Q7. Wordt Diamond Membership alleen nog met echt geld tekrijgen?
A: De hoofdreden dat we kijken naar het koppelen van Diamond Membership aan
Tokens is de volgende: het zou voor Virtual Popstar heel fijn zijn om een
herhaalbare en voorspelbare inkomstenstroom te hebben. Dat maakt het
makkelijker om projecten te plannen, omdat we op basis van deze maand beter
kunnen inschatten wat er volgende maand binnenkomt.
Als je een Diamond Membership koopt (dat blijft volledigoptioneel), zou je daar mogelijk ook Tokens bij kunnen krijgen. Bijvoorbeeld:
je neemt een maand- of jaarabonnement op DM en krijgt daar een bepaald aantal
Tokens bij. Die Tokens kun je dan weer gebruiken voor nieuwe sets.
Dit concept moet nog verder worden uitgewerkt en getest.
• DM is bedoeld als een optionele support-laag, niet als eenharde paywall.
• Het team weet dat DM een belangrijke Credit-sink is, zeker voor sommige
spelers.
Het idee is dus níet om DM “stilletjes” om te zetten naar“alleen cash, geen Credits” zonder discussie. Elke grote wijziging in de
betaalopties voor DM zal eerst met jullie besproken en onderbouwd worden. Dit
punt is dus nog in evaluatie.

Q8. Blijven er nog wel Credit-sinks bestaan?
A: Dat is juist precies wat we willen. Wat we ook doen met DM, we willen dat
Credits relevant blijven. DM is één van de belangrijkste plekken waar Credits
uit het systeem verdwijnen, dus daar zijn we extra voorzichtig mee.

Q9. Hoe verschilt DM van gewoon Tokens kopen?
A: Simpele versie:
DM → meer een abonnement: elke maand ondersteuning bieden, plus eenpakket aan voordelen en mogelijk Tokens erbij.
Tokens → losse aankoop: je koopt ze wanneer je specifieke sets wiltpakken – een optie voor mensen die geen DM willen.

3. Weekly Drops, oude content & reruns
Q10. Hoe gaan de “wekelijkse Token-drops” in de praktijkwerken?
A: Het plan (op basis van feedback en interne ideeën):
• Nieuwe sets op een vaste, regelmatige momenten (bij voorkeur wekelijks)
• Duidelijke prijzen
• Focus op nieuwe content, met af en toe speciale reruns/recolours
Admins moeten meerdere weken vooruit kunnen plannen, zodathet georganiseerd aanvoelt en niet chaotisch.

Q11. Worden oude favoriete sets (BPs, MCMs, event-sets)opnieuw uitgebracht als Token-sets?
A: Dit is één van de gevoeligste onderwerpen in de DE- & NL-feedback.
• Sommige oude favorieten kunnen terugkomen als duidelijkgemarkeerde re-releases (bijvoorbeeld andere kleur, speciale editie).
• We willen de waarde van zeer zeldzame items niet kapotmaken door de markt te
overspoelen met identieke kopieën.
• Als/wanneer we iets opnieuw uitbrengen, moet dat transparant zijn en waar
mogelijk te onderscheiden van het origineel (tag, kleur, etc.).
We weten dat mensen veel tijd en geld in die items hebbengestoken. Elke verandering op dit vlak wordt voorzichtig aangepakt en
besproken.

Q14. Kunnen er meerdere sets per week komen, of blijfthet altijd bij één?
A: Technisch gezien zijn meerdere sets per week mogelijk (hoofdset + recolour +
misschien een kleine extra). De exacte hoeveelheid hangt af van:
• Capaciteit van de artiesten
• Vraag vanuit de spelers
• Niet té veel tegelijk willen droppen zodat mensen niet overspoeld raken
Waarschijnlijk beginnen we wat rustiger en sturen we bij opbasis van hoe het loopt.

4. Fairness & Pay-to-Win-zorgen
Q15. Wordt VP straks pay-to-win of pay-to-look-good?
A: Het doel is: nee. We hebben stabielere inkomsten nodig om VP in leven te
houden en te verbeteren, maar:
• Gratis spelers moeten er nog steeds goed uit kúnnen zienna verloop van tijd
• Gratis spelers moeten nog steeds kunnen meedoen aan events, contests en de
community
• Betalen moet voelen als “extra opties / meer variatie”, niet als “toegang tot
de basisfun”.
Als het in de praktijk tóch pay-to-win begint te voelen, isdat een signaal dat we moeten herbalanceren.

5. UI, mobiel & design
Q16. Wie is verantwoordelijk voor de nieuwe UI – alleenEnbette?
A: Enbette is de developer die de UI bouwt, maar:
• De visuele richting (stijl, look, feel) is níet bedoeld omdoor één persoon alleen beslist te worden.
• In de roadmap staat expliciet dat we de community willen betrekken, omdat VP
veel getalenteerde layout- en graphic-people heeft.
Dus: Enbette bouwt het, maar de feedback van spelers moetinvloed hebben op hoe het eruitziet en hoe het werkt.

6. Communicatie & volgende stappen
Q17. Waarom blijft alles nog een beetje vaag?
A: Sommige onderdelen worden nog “op papier” getest (zoals de exacte
DM-voordelen, token-prijsranges, vergoedingen voor designers). Daarom doen we
deze Q&A nu al: om problemen vroeg te spotten. Zodra dingen stabiel genoeg
zijn, delen we concretere info.

Q18. Willen jullie het plan aanpassen als de communityeen onderdeel echt haat?
A: Ja. De roadmap is een levend plan, geen wet. Als iets duidelijk niet werkt
of verkeerd voelt zodra we meer details laten zien, passen we het liever aan
dan dat we koste wat kost een slecht idee doordrukken.

Q19. Hoe kunnen we feedback blijven geven terwijl dingenuitrollen?
A: We laten dit Q&A-topic openstaan, en we maken aparte topics voor
UI-WIPs, economy-updates en bug-/balance-rapporten. Daar posten – respectvol
maar eerlijk – is de beste manier om invloed te hebben op hoe dingen verder
worden uitgewerkt.
Anoniem
Queen of Queens



Ik heb wel een vraagjes nog! 

Dm wordt betaald he? Is dit mogelijk of dit ook éénmalig ofzo x cadeau te doen aan spelers? Want ik geef graag dingen weg en bij manager heb je een optie om dit cadeau te geven maar bij DM dus totaal niet. Ik zou dit graag hebben, alleen wil ik natuurlijk niet dan aan bijvoorbeeld 2 abbos vastzitten. Daarom is mijn vraag is er ook een eenmalige optie om te geven als je dit cadeau wilt geven aan iemand?

En weet je al wat de prijzen worden abbo die we dan blijven betalen? Of is het geen echte abbo maar meer een je betaald voor x maanden vooruit? 
Bluesweater
Minister of Pop



Ik vind het een klein beetje verwarrend dat het bericht half Engels half Nederlands is. Misschien kan je voor een volgende update in Engels reageren en dan vragen of RaspberryPie ze wilt vertalen (als Kim dat wilt). Wat is "Specifieke Credit-sinks" ? gewoon credit-uitgaven?
Bluesweater
Minister of Pop



Cindy schreef:
Ik heb wel een vraagjes nog! 

Dm wordt betaald he? Is dit mogelijk of dit ook éénmalig ofzo x cadeau te doen aan spelers? Want ik geef graag dingen weg en bij manager heb je een optie om dit cadeau te geven maar bij DM dus totaal niet. Ik zou dit graag hebben, alleen wil ik natuurlijk niet dan aan bijvoorbeeld 2 abbos vastzitten. Daarom is mijn vraag is er ook een eenmalige optie om te geven als je dit cadeau wilt geven aan iemand?

En weet je al wat de prijzen worden abbo die we dan blijven betalen? Of is het geen echte abbo maar meer een je betaald voor x maanden vooruit? 
Ik vind het DM stukje ook verwarrend. Zou idd fijn als je het nog steeds (liefst met credits) kan weggeven voor 1 week! 

En ik mis manager in het verhaal - blijft dat hetzelfde?
Plaats een reactie
Reageer
Om nieuwe berichten te laden: ingeschakeld
Pagina: | Volgende | Laatste