Capitaine schreef:blurryface schreef:Capitaine schreef:
Hmm niet helemaal mee eens.
ben benieuwd, welk deel ben je het niet mee eens?
Ik heb vaak foto's van celebs overgetrokken omdat ik me specifiek op schaduwen of huidskleuren wilde focussen, en niet zozeer op anatomie. Ik vind dan niet dat het feit dat de grote lijnen van het gezicht zijn overgetrokken dat het meteen niet meer iets is waarmee je kan "pronken" (in mijn ogen betekent dit dat je er niet meer trots op mag zijn, als dit niet is hoe het bedoelt wordt let me know). Een tekening gaat om zoveel meer dan alleen de lijntjes.
Doe nu zelf ook met de shirts die ik maak dat ik de afbeelding wel overtrek, dit omdat het me tijd bespaard omdat ik heel veel bestellingen heb en het niet kan veroorloven om telkens opnieuw te beginnen omdat een gezicht niet lijkt. Vervolgens maak ik er natuurlijk wel iets heel anders van omdat ik er meer een cartoon/pop-art afbeelding van maak haha
Maar vind inderdaad wel dat als je bijvoorbeeld een personage van iemand gaat tekenen, precies in die stijl (let's say dat je Edward Scissorhands helemaal zoals Tim Burton tekent), en dan inderdaad doet alsof alles je brainbaby is, ja nee dat vind ik ook niet helemaal oké. Maar vind het dan nog steeds knap dat iemand die stijl precies na kan doen bijvoorbeeld.
Maar net als dat er zoveel schilderijen zijn zoals de Mona Lisa of kopieën van Rembrandts werken omdat hun leerlingen op deze manier leerden schilderen. Het is nog steeds met de hand gemaakt, het is geen letterlijke kopie, dan vind ik het nog steeds kunst. Heb hier een heel filosofisch stuk over gelezen, over hoe kunst hun "aura" bewaard, en zolang het geen mechanische reproductie is blijft het een op zichzelf staand kunstwerk, ook al lijkt het bijna precies op het origineel.
ja je mag foto's overtrekken om de anatomie/shading te oefenen maar doe dat dan alleen voor het oefenen. als je het post vind ik wel dat je er moet bij zetten dat je de lijntjes hebt overgetrokken want de anatomie zelf goed krijgen is wel degelijk een skill dat je als artiest verwerft. je kunt twee kunstwerken, een die overgetrokken is en een die niet overgetrokken is, niet evenwaardig beoordelen.