Hier komen de laatste 3 forum topics
te staan waarop je hebt gereageerd.
+ Plaats shout
Anoniem
Ik nomineer Lamby en mijzelf als beste iv vp koppel xx
0 | 0 | 0 | 0
0%
Om mee te kunnen praten op het forum dien je ingelogd te zijn.Nog geen account? Klik hier om een gratis account aan te maken.

> Sluiten
Helper
16 van de 24 sterren behaald

Forum

Algemeen < Algemeen
Heeft iemand ervaring in het basisonderwijs?
Asbakkie
YouTube-ster



En kan diegene me misschien helpen?

Ik loop stage in groep 1/2 en het is een geweldige klas. Maar er zit een jongetje in de klas (ik noem hem M) en hij heeft hechtingsstoornis. Het is een super lieve en slimme jongen, maar hij heeft veel meegemaakt en is geadopteerd. Hij maakt regelmatig geluiden in de klas (wat heel storend is, stel je hem een vraag, dan gaat hij grommen) en als je hem doet aanspreken luistert hij niet en blijft doorgaan, hij slaat ook andere kinderen en heeft zelfs een jongetje een bloedneus geslagen met zijn broodtrommeltje zonder reden.

Hij is ook super onrustig tijdens de kring en dan moeten we hem apart zetten terwijl we dit liever niet doen.

Hij word ook rustig van klokken, maar zijn ouders willen dat de klok een soort beloning word voor als hij zich goed gedraagt. 

Zijn ouders willen ook niet dat we M bij mij of een andere stagiaire apart op de gang zetten zodat het rustiger is in de klas en mijn stagebegeleider rustig les kan geven.

Ik heb dit besproken met mijn stagebegeleider (zij is daar de juffrouw) en zij vind het ook moeilijk en weet ook soms niet wat ze moet doen. 

Ik reageer altijd kalm en rustig als hij iets doet, want streng reageren werkt helaas ook niet.

Kan iemand helpen? Alvast bedankt! 
Anoniem
Princess of Pop



@Cleopatra  misschien heb jij advies? 
Jipp
Internationale ster



Misschien is het fijn als er ook een plekje in de klas is waar hij zelf naar toe zou kunnen gaan als hij merkt dat het hem te veel wordt. Zodat hij zich daar even kan terug trekken. Ik denk dat het ook heel belangrijk is om gewenst gedrag positief te stimuleren, dus inderdaad d.m.v. beloning. Daarnaast is het misschien slim om eens te kijken met de intern begeleider of hij misschien hulp kan krijgen of dat hij/zij jullie kan helpen. Wel lastig hoor, omdat hij nog zo jong is. Het is wel goed om het dan nu al aan te pakken om erger te voorkomen. Is er ook een bepaalde situatie waar hij dit gedrag vooral laat zien of vertoont?
Asbakkie
YouTube-ster



Jipp schreef:
Misschien is het fijn als er ook een plekje in de klas is waar hij zelf naar toe zou kunnen gaan als hij merkt dat het hem te veel wordt. Zodat hij zich daar even kan terug trekken. Ik denk dat het ook heel belangrijk is om gewenst gedrag positief te stimuleren, dus inderdaad d.m.v. beloning. Daarnaast is het misschien slim om eens te kijken met de intern begeleider of hij misschien hulp kan krijgen of dat hij/zij jullie kan helpen. Wel lastig hoor, omdat hij nog zo jong is. Het is wel goed om het dan nu al aan te pakken om erger te voorkomen. Is er ook een bepaalde situatie waar hij dit gedrag vooral laat zien of vertoont?
Hij laat dit gedrag altijd zien tenzij hij bij mij of een andere stagiaire op de gang zit, daar laten we hem tekenen of in boekjes kijken. Er is pas geleden een gesprek geweest met mensen van het adoptie bureau en de intern begeleider, in dat gesprek is dus besproken dat M naar een psycholoog moet wegens de geluidjes.
Ik ben zelf echt een big softie en ik vind het zo moeilijk als ik hem dan de klok moet afnemen want hij word dan echt verdrietig, hij gaat dan ook meer geluidjes maken. 
Als we hem momenten geven zodat hij zich kan terugtrekken, staat hij op en gaat hij aan de spullen van anderen zitten.  
Jipp
Internationale ster



Asbakkie schreef:
Jipp schreef:
Misschien is het fijn als er ook een plekje in de klas is waar hij zelf naar toe zou kunnen gaan als hij merkt dat het hem te veel wordt. Zodat hij zich daar even kan terug trekken. Ik denk dat het ook heel belangrijk is om gewenst gedrag positief te stimuleren, dus inderdaad d.m.v. beloning. Daarnaast is het misschien slim om eens te kijken met de intern begeleider of hij misschien hulp kan krijgen of dat hij/zij jullie kan helpen. Wel lastig hoor, omdat hij nog zo jong is. Het is wel goed om het dan nu al aan te pakken om erger te voorkomen. Is er ook een bepaalde situatie waar hij dit gedrag vooral laat zien of vertoont?
Hij laat dit gedrag altijd zien tenzij hij bij mij of een andere stagiaire op de gang zit, daar laten we hem tekenen of in boekjes kijken. Er is pas geleden een gesprek geweest met mensen van het adoptie bureau en de intern begeleider, in dat gesprek is dus besproken dat M naar een psycholoog moet wegens de geluidjes.
Ik ben zelf echt een big softie en ik vind het zo moeilijk als ik hem dan de klok moet afnemen want hij word dan echt verdrietig, hij gaat dan ook meer geluidjes maken. 
Als we hem momenten geven zodat hij zich kan terugtrekken, staat hij op en gaat hij aan de spullen van anderen zitten.  
Dit klinkt echt als een heel lastige situatie. Misschien wel goed voor hem dat hij naar een psycholoog gaat, misschien dat, dat hem helpt. Het lijkt wel alsof hij te veel prikkels ervaart. Ook omdat je aangeeft dat wanneer hij alleen met jou of een andere stagiaire is hij het gedrag niet vertoont. Maar goed hij moet natuurlijk ook leren om in de klas te zijn. Maar dat lijkt mij nu niet het belangrijkste. Het is belangrijk dat hij zich veilig en prettig voelt. Wat doet hij met die klok? Of wordt hij rustig van het geluid? Zelf zou ik het ook lastig vinden hoor. Maar doordat hij hechtingsstoornis heeft, is het voor hem ook moeilijk om met anderen in contact te komen. Hij is natuurlijk ook nog jong... Je geeft wel aan dat hij heel slim is, kun je hem ook opdrachtjes geven of laten doen? Of doet hij dat dan niet?
Jipp
Internationale ster



Misschien helpt hem ook voor hem om hem iets te geven in de kring wat hij wel mag aanraken of aan mag zitten, zodat hij zich daarmee 'bezig' kan houden in de kring. Daarnaast kun je de tijd dat hij in de kring 'moet' zitten misschien opbouwen. Het kan zijn dat de tijd voor hem te lang is en misschien helpt het om het daarom langzaam op te bouwen, zodat hij er aan kan wennen.
Anoniem
Wereldberoemd



Kinderen met een hechtingsstoornis of probleem zijn vaak 'lastig' omdat de basis niet goed is gelegd. Is er geen IB-er die hier iets mee kan? Want dit is een complexe problematiek waar niet zomaar een oplossing voor is. Meestal is er ook hulp van buitenaf voor nodig (therapie, begeleiding enz.)
Account verwijderd




Denk dat hij hiervoor het beste in behandeling kan gaan bij mensen die hierin gespecialiseerd zijn, als docente kan je maar tot bepaalde hoogte kinderen individueel begeleiden en denk dat het nu teveel gaat worden voor jullie.
Asbakkie
YouTube-ster



Jipp schreef:
Asbakkie schreef:
Jipp schreef:
Misschien is het fijn als er ook een plekje in de klas is waar hij zelf naar toe zou kunnen gaan als hij merkt dat het hem te veel wordt. Zodat hij zich daar even kan terug trekken. Ik denk dat het ook heel belangrijk is om gewenst gedrag positief te stimuleren, dus inderdaad d.m.v. beloning. Daarnaast is het misschien slim om eens te kijken met de intern begeleider of hij misschien hulp kan krijgen of dat hij/zij jullie kan helpen. Wel lastig hoor, omdat hij nog zo jong is. Het is wel goed om het dan nu al aan te pakken om erger te voorkomen. Is er ook een bepaalde situatie waar hij dit gedrag vooral laat zien of vertoont?
Hij laat dit gedrag altijd zien tenzij hij bij mij of een andere stagiaire op de gang zit, daar laten we hem tekenen of in boekjes kijken. Er is pas geleden een gesprek geweest met mensen van het adoptie bureau en de intern begeleider, in dat gesprek is dus besproken dat M naar een psycholoog moet wegens de geluidjes.
Ik ben zelf echt een big softie en ik vind het zo moeilijk als ik hem dan de klok moet afnemen want hij word dan echt verdrietig, hij gaat dan ook meer geluidjes maken. 
Als we hem momenten geven zodat hij zich kan terugtrekken, staat hij op en gaat hij aan de spullen van anderen zitten.  
Dit klinkt echt als een heel lastige situatie. Misschien wel goed voor hem dat hij naar een psycholoog gaat, misschien dat, dat hem helpt. Het lijkt wel alsof hij te veel prikkels ervaart. Ook omdat je aangeeft dat wanneer hij alleen met jou of een andere stagiaire is hij het gedrag niet vertoont. Maar goed hij moet natuurlijk ook leren om in de klas te zijn. Maar dat lijkt mij nu niet het belangrijkste. Het is belangrijk dat hij zich veilig en prettig voelt. Wat doet hij met die klok? Of wordt hij rustig van het geluid? Zelf zou ik het ook lastig vinden hoor. Maar doordat hij hechtingsstoornis heeft, is het voor hem ook moeilijk om met anderen in contact te komen. Hij is natuurlijk ook nog jong... Je geeft wel aan dat hij heel slim is, kun je hem ook opdrachtjes geven of laten doen? Of doet hij dat dan niet?
Hij doet de opdrachtjes wel, maar je moet hem in de gaten blijven houden dan. Als de kring bijvoorbeeld bezig is en je laat hem een opdrachtjes doen, dan staat hij uit zichzelf op en gaat hij grommen. 
Asbakkie
YouTube-ster



Jipp schreef:
Misschien helpt hem ook voor hem om hem iets te geven in de kring wat hij wel mag aanraken of aan mag zitten, zodat hij zich daarmee 'bezig' kan houden in de kring. Daarnaast kun je de tijd dat hij in de kring 'moet' zitten misschien opbouwen. Het kan zijn dat de tijd voor hem te lang is en misschien helpt het om het daarom langzaam op te bouwen, zodat hij er aan kan wennen.
Dat is wel een goed idee. Bedankt! 
Plaats een reactie
Reageer
Om nieuwe berichten te laden: ingeschakeld