Hier komen de laatste 3 forum topics
te staan waarop je hebt gereageerd.
+ Plaats shout
0 | 0 | 0 | 0
0%
Om mee te kunnen praten op het forum dien je ingelogd te zijn.Nog geen account? Klik hier om een gratis account aan te maken.

> Sluiten
Helper
13 van de 24 sterren behaald

Forum

Algemeen < Algemeen
Tips sollicitatie stage?
SeventhHeaven
Wereldberoemd



Ik werd opeens gebeld dat ik morgen langs mag komen bij mijn potentiële stageplaats - een gymnasium. Ik studeer om Nederlands docent te worden. Ik heb nog weinig echte ervaring in het onderwijs en ben daardoor een beetje onzeker. 

Het is mijn eerste jaar (na 4 jaar journalistiek en een premaster algemene cultuurwetenschappen). Op mijn CV heb ik vermeld dat ik al jaren bijles geef, schrijf voor een lokaal blad en gastlessen geef op m'n oude hbo-opleiding.

Opeens hoor ik dat er nog een andere kandidaat is, wat ik niet verwachtte omdat mijn opleiding de stageplekken eigenlijk regelt. In principe heb ik vaker sollicitatiegesprekken gehad en er is er nog nooit één dramatisch geweest, dus moet goed komen! Ik ga sowieso mezelf zijn en probeer vlot te babbelen. 

Hebben jullie nog tips voor een soepel sollicitatiegesprek? Mogen algemene tips zijn, of specifiek voor het onderwijs.
Whysoserious
Straatmuzikant



Ik heb net met succes een sollicitatie voor een onderwijsmaster gehad dus kan je denk ik wel helpen:

Bedenk wat voor docent je bent, of je meer didactiek of pedagogisch te werk gaat, welke waarden en normen je uitdraagt, denk aan hoe je orde houdt (zou je je bv houden aan een escalatieladder), hoe je een relatie opbouwt met leerlingen, hoe je een les opbouwt, wat voor actieve werkvormen je zou gebruiken etc.

Oh en ze vinden het vast heerlijk als je wat jargon gebruikt zoals 'differentiatie' 'onderwijsleergesprek' 'instructiemodel'
kijk anders ff in je boeken hiervoor
SeventhHeaven
Wereldberoemd



Whysoserious schreef:
Ik heb net met succes een sollicitatie voor een onderwijsmaster gehad dus kan je denk ik wel helpen:

Bedenk wat voor docent je bent, of je meer didactiek of pedagogisch te werk gaat, welke waarden en normen je uitdraagt, denk aan hoe je orde houdt (zou je je bv houden aan een escalatieladder), hoe je een relatie opbouwt met leerlingen, hoe je een les opbouwt, wat voor actieve werkvormen je zou gebruiken etc.

Oh en ze vinden het vast heerlijk als je wat jargon gebruikt zoals 'differentiatie' 'onderwijsleergesprek' 'instructiemodel'
kijk anders ff in je boeken hiervoor
Probleem is dat ik dat allemaal nog niet echt ken... Heb alleen de pre-master gevolgd en daarin kwam dit amper aan bod, kreeg vooral vakken als literatuurgeschiedenis en cultuuruitingen. Het voelt echt alsof m'n opleiding me bij zo'n stage voor de leeuwen wil gooien.

Boeken voor volgend jaar heb ik nog niet binnen. 

Maar zal eens googelen naar didactisch/pedagogisch lesgeven en de escalatieladder en dat soort dingen opzoeken, thanks!
Whysoserious
Straatmuzikant



SeventhHeaven schreef:
Whysoserious schreef:
Ik heb net met succes een sollicitatie voor een onderwijsmaster gehad dus kan je denk ik wel helpen:

Bedenk wat voor docent je bent, of je meer didactiek of pedagogisch te werk gaat, welke waarden en normen je uitdraagt, denk aan hoe je orde houdt (zou je je bv houden aan een escalatieladder), hoe je een relatie opbouwt met leerlingen, hoe je een les opbouwt, wat voor actieve werkvormen je zou gebruiken etc.

Oh en ze vinden het vast heerlijk als je wat jargon gebruikt zoals 'differentiatie' 'onderwijsleergesprek' 'instructiemodel'
kijk anders ff in je boeken hiervoor
Probleem is dat ik dat allemaal nog niet echt ken... Heb alleen de pre-master gevolgd en daarin kwam dit amper aan bod, kreeg vooral vakken als literatuurgeschiedenis en cultuuruitingen. Het voelt echt alsof m'n opleiding me bij zo'n stage voor de leeuwen wil gooien.

Boeken voor volgend jaar heb ik nog niet binnen. 

Maar zal eens googelen naar didactisch/pedagogisch lesgeven en de escalatieladder en dat soort dingen opzoeken, thanks!
Maar heb je geen didactiek boeken vanuit je studie? Bv Handboek voor leraren? Die kan je volgens mij ook wel online deels vinden
SeventhHeaven
Wereldberoemd



Whysoserious schreef:
SeventhHeaven schreef:
Whysoserious schreef:
Ik heb net met succes een sollicitatie voor een onderwijsmaster gehad dus kan je denk ik wel helpen:

Bedenk wat voor docent je bent, of je meer didactiek of pedagogisch te werk gaat, welke waarden en normen je uitdraagt, denk aan hoe je orde houdt (zou je je bv houden aan een escalatieladder), hoe je een relatie opbouwt met leerlingen, hoe je een les opbouwt, wat voor actieve werkvormen je zou gebruiken etc.

Oh en ze vinden het vast heerlijk als je wat jargon gebruikt zoals 'differentiatie' 'onderwijsleergesprek' 'instructiemodel'
kijk anders ff in je boeken hiervoor
Probleem is dat ik dat allemaal nog niet echt ken... Heb alleen de pre-master gevolgd en daarin kwam dit amper aan bod, kreeg vooral vakken als literatuurgeschiedenis en cultuuruitingen. Het voelt echt alsof m'n opleiding me bij zo'n stage voor de leeuwen wil gooien.

Boeken voor volgend jaar heb ik nog niet binnen. 

Maar zal eens googelen naar didactisch/pedagogisch lesgeven en de escalatieladder en dat soort dingen opzoeken, thanks!
Maar heb je geen didactiek boeken vanuit je studie? Bv Handboek voor leraren? Die kan je volgens mij ook wel online deels vinden
Ik heb m'n boekenlijst nog niet, maar neem aan dat die daar wel op zal staan?
Ik ga in ieder geval eens al die dingen die je noemde eens bekijken. Differentiatie heb ik al wel eens wat mee gedaan, maar de rest nog niet/nauwelijks. Heel fijn, thanks!
Nolite
Wereldberoemd



Oh lijkt me zo kut. Ik heb al wel vakdidactiek gehad, maar als ik aan stage denk, denk ik ook echt ‘ah omg’. Maar dat is vooral omdat iedere klas zo anders is, dus je weet niet wat je kunt verwachten of zo. Op redacties vond ik dat minder eng? :$

But you got this! Ze weten in principe toch dat je eerstejaars master bent? En dus nog niet volledige lessen voor volledige klassen op de middelbare hebt gegeven?
SeventhHeaven
Wereldberoemd



Nolite schreef:
Oh lijkt me zo kut. Ik heb al wel vakdidactiek gehad, maar als ik aan stage denk, denk ik ook echt ‘ah omg’. Maar dat is vooral omdat iedere klas zo anders is, dus je weet niet wat je kunt verwachten of zo. Op redacties vond ik dat minder eng?

But you got this! Ze weten in principe toch dat je eerstejaars master bent? En dus nog niet volledige lessen voor volledige klassen op de middelbare hebt gegeven?
Yesh I hope so
Plaats een reactie
Reageer
Om nieuwe berichten te laden: ingeschakeld