theMedicine schreef:
1. De lijn (busdienst in België) staat via verschillende kanalen (social media, telefoon, email,...) in contact met hun reizigers. Welke voor- en nadelen zijn hieraan verbonden?
Voordelen:
Een groot voordeel van digitaal werken is het aantal mensen dat je kan bereiken. Zo niet alleen lokale mensen, maar bijvoorbeeld ook reizigers die niet in België wonen. Zo kan iemand die bijvoorbeeld uit Nederland komt en voor een vakantie naar België wilt zich voorbereiden op haar reis.
Ook kan je het zo altijd vinden. Je kan meldingen krijgen en dus bijvoorbeeld ook zien of je bus later is. Een informatiepaal is handig, maar als jij aan de andere kant van het station staat is het handiger om alle informatie in je telefoon te hebben.
Als je moeite hebt met naar iemand toe stappen, kan het makkelijker zijn om dit digitaal te doen. Zo kan je de antwoorden krijgen die je wilt, zonder dat je face-to-face met iemand staat.
Nadelen:
Stel dat je telefoon uit is gevallen of je hebt geen internet meer, dan kan je vaak niet meer bij de informatie die je nodig hebt. Dat betekent dat je dan moet rondspeuren naar een chauffeur of medewerker.
Ondanks dat digitalisering voor vooral jongeren heel handig is, zijn er ook veel ouderen die geen tot weinig digitale middelen zoals telefoons gebruiken. Dit omdat ze er geen kennis of behoefte aan hebben.
Een database kan nou eenmaal problemen hebben. Zo kan er bijvoorbeeld verkeerde informatie aangegeven worden en wacht je misschien op de verkeerde plek op je bus.
2. Vind jij dat De lijninfo (dus social media kanalen/telefoon) 24u/24u bereikbaar moet zijn voor zijn reizigers?
Net zoals 9292 in Nederland denk ik van wel. Voor mensen die het fijn vinden om een dag van tevoren goed haar reis in te plannen is het handig als je hier elke dag bij kan, de hele dag door. Vaak rijden er tussen 12 tot 6 weinig tot geen bussen meer. De informatie over waar de bussen gaan is vaak al bekend en elke dag bijna hetzelfde, dus aanpassingen maken kan altijd.