Nomind schreef:
Isabella
Het was best leuk om te zien dat de mensen het daadwerkelijk snappen na jouw uitleg. Het geeft een voldaan gevoel. Het is alsof je bijdraagt aan hun toekomst, wat natuurlijk ook zo is. Wanneer een jongen helemaal achterin de klas een vraagt heeft, loop ik naar hem toe. ''Volgende keer mag je Isabella zeggen, het lijkt me nogal raar dat ik docent wordt genoemd terwijl ik bijna even oud ben.'' Grinnikte ik zachtjes. Oh Isabella, blijf toch professioneel. Straks nemen ze een loopje met je omdat ze je vanaf nu Isabella mogen noemen. Er is dan geen verschil meer en het lijkt alsof je een van hun bent die enkel een presentatie geeft. Natuurlijk wist ik dat het moeilijk zou worden, dit beroep. Het zijn niet allemaal lieverdjes die in de klas zitten. Sommige leerlingen moet je echt stimuleren en hun laten inzien dat ze het niet voor de school doen, maar voor hunzelf. Het is soms lastig en duurt eventjes, maar uiteindelijk krijg je daar de beste leerlingen van. Ik bekeek even de vraag die hij zelf niet begreep, aha, zuur-base reacties. Een onderdeel wat voor het merendeel van de leerlingen niet begrepen. Een deel daarvan laat niet merken dat zij het moeilijk vinden, maar halen uiteindelijk op de toets een matig cijfer. Ik begon de som uit te leggen, in de hoop dat hij het snapte. Dat was het doel van een docent, toch? Aan het einde van de opdracht keek ik hem aan. "Snap je?'' Als hij het niet snapte, dan zal ik het zo nog een aantal keren uitleggen totdat hij het wel snapte.