Hier komen de laatste 3 forum topics
te staan waarop je hebt gereageerd.
+ Plaats shout
Mai
Check het forum voor gezelligheid!!
0 | 0 | 0 | 0
0%
Om mee te kunnen praten op het forum dien je ingelogd te zijn.Nog geen account? Klik hier om een gratis account aan te maken.

> Sluiten
Helper
20 van de 24 sterren behaald

Forum

ForumTeam < Virtual Popstar Eerste | Vorige | Pagina:
Poll: Poll toegevoegd om te hh'en
Stelling: Basisscholen moeten verplicht een
Anoniem
Princess of Pop



Wij hadden in groep acht wel excursies naar musea enz. Dus mijn basisschool deed het redelijk goed. 
Anoniem
Wereldberoemd



Mang schreef:
BlueDream schreef:
Icebreaker schreef:
nope, dat zie ik echt anders.

taal en rekenen zijn noodzakelijk en kun je met veel bijles wel bijspijkeren, maar je kan niet iemand die totaal oncreatief is met veel les ineens creatief maken of beter maken in tekenen en handvaardigheid, sommige mensen weten gwn niet wat ze met papier en potloden aanmoeten

+ voor rekenen en taal kan je faciliteiten hebben (extra tijd, groter papier, etc) met vakken zoals tekenen en handvaardigheid kan dat niet echt
Er zitten idd wel degelijk verschillen in dat ben ik met je eens, maar ook voor sommigen zullen taal en/of rekenen een hele uitdaging blijven. Ook al is bijles geven wel wat makkelijker, omdat er maar "een uitkomst " is. 

Er zijn wel mogelijkheden om je creativiteit te ontwikkelen, weet alleen ff niet wat, blijft alleen met alles zo dat er altijd mensen zijn die iets goed kunnen en mensen die iets heel moeilijk vinden. 
Creativiteit is zeker aanleerbaar. Er zijn individuele verschillen tussen leerlingen, zoals met ieder vak. Maar net zoals ieder vak, kan je hierin groeien. Veel oefenen is een punt, waarmee je de vaardigheid omhoog haalt. Het creatief denken is iets wat ieder kind kan, maar waar ze vaak zichzelf in belemmeren. Een growth mindset meegeven aan kinderen is daarom sws een must. (Ook voor andere vakken btw)
Oefening baart idd kunst (in de meeste gevallen). Wat ik ook belangrijk vind, zeker bij vakken als gym, handvaardigheid etc dat er niet alleen naar de prestatie gekeken wordt, maar ook naar de inzet. 
Anoniem
Wereldberoemd



Icebreaker schreef:nope, dat zie ik echt anders.

taal en rekenen zijn noodzakelijk en kun je met veel bijles wel bijspijkeren, maar je kan niet iemand die totaal oncreatief is met veel les ineens creatief maken of beter maken in tekenen en handvaardigheid, sommige mensen weten gwn niet wat ze met papier en potloden aanmoeten

+ voor rekenen en taal kan je faciliteiten hebben (extra tijd, groter papier, etc) met vakken zoals tekenen en handvaardigheid kan dat niet echt
Geef echt jonge kinderen papier en kleurpotloden en ze kunnen er echt wel wat mee. Het probleem is denk ik dat hoe ouder je wordt, hoe minder aandacht er besteed wordt aan creatieve ontwikkeling (in een "gemiddeld" school programma) en dat je het verleert. Want, iedereen wordt geboren met verbeelding en zo ook creativiteit, maar hoe ouder je wordt hoe meer je hiervan verliest.

Als je dit op school dus niet blijft aanbieden, ja dan zal er waarschijnlijk een moment ontstaan dat je niet creatief meer kunt zijn, maar dit moet je juist zien te voorkomen toch? Creativiteit is echt wel belangrijk om te hebben.
Anoniem
Wereldberoemd



Mang schreef:
theBlondeSalad schreef:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/welke-vakken-krijgt-een-kind-op...

Verplichte vakkenDe verplichte vakken op de basisschool zijn:Nederlands;Engels;rekenen en wiskunde;oriëntatie op jezelf en de wereld: zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeersles en staatsinrichting; kunstzinnige oriëntatie: bijvoorbeeld muziek, tekenen en handvaardigheid; bewegingsonderwijs: bijvoorbeeld gymlessen.

Jup ^^

Als je het helemaal nog precies wilt weten heb ik even de kerndoelen en leerlijnen opgezocht

tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-KDKunstzinnigeOrientatie.html
Nahw thanx! <3 Scheelt mij weer zoekwerk haha.
Anoniem
Wereldberoemd



theBlondeSalad schreef:
Icebreaker schreef:nope, dat zie ik echt anders.

taal en rekenen zijn noodzakelijk en kun je met veel bijles wel bijspijkeren, maar je kan niet iemand die totaal oncreatief is met veel les ineens creatief maken of beter maken in tekenen en handvaardigheid, sommige mensen weten gwn niet wat ze met papier en potloden aanmoeten

+ voor rekenen en taal kan je faciliteiten hebben (extra tijd, groter papier, etc) met vakken zoals tekenen en handvaardigheid kan dat niet echt
Geef echt jonge kinderen papier en kleurpotloden en ze kunnen er echt wel wat mee. Het probleem is denk ik dat hoe ouder je wordt, hoe minder aandacht er besteed wordt aan creatieve ontwikkeling (in een "gemiddeld" school programma) en dat je het verleert. Want, iedereen wordt geboren met verbeelding en zo ook creativiteit, maar hoe ouder je wordt hoe meer je hiervan verliest.

Als je dit op school dus niet blijft aanbieden, ja dan zal er waarschijnlijk een moment ontstaan dat je niet creatief meer kunt zijn, maar dit moet je juist zien te voorkomen toch? Creativiteit is echt wel belangrijk om te hebben.
Hé zoiets zij mijn marketingdocent van de week ook. Ben het hier wel mee eens 
Anoniem
Wereldberoemd



LindzyInfernal schreef:
Wij hadden in groep acht wel excursies naar musea enz. Dus mijn basisschool deed het redelijk goed. 
Woehoe! Klinkt leuk! c:

Ik moet er echt vandoor voor trainen. Wel jammer dat het al zo laat is, want vond het er interessant worden. 

Praat vooral door dan heb ik straks nog wat leuks te lezen! (:

@Mang wat doe je eigenlijk precies?
HeWhoMustNotBeNamed
Landelijke ster



bij mij op school was er al elke week een namiddag waarbij we knutselden

maar meer moet ook niet vind ik
zeker op de basisschool hebben kinderen nog voldoende tijd om hun creatieve brein na schooluren te ontwikkelen
Mang
Popster



BlueDream schreef:
LindzyInfernal schreef:
Wij hadden in groep acht wel excursies naar musea enz. Dus mijn basisschool deed het redelijk goed. 
Woehoe! Klinkt leuk! c:

Ik moet er echt vandoor voor trainen. Wel jammer dat het al zo laat is, want vond het er interessant worden. 

Praat vooral door dan heb ik straks nog wat leuks te lezen! (:

@Mang wat doe je eigenlijk precies?
Ik doe nu nog de opleiding academische Pabo en ik ben nu stagejuf voor groep 7/8. Maar ik doe dus een combi normale Pabo(hbo) en pedagogische wetenschappen op universitair niveau.
Mang
Popster



theBlondeSalad schreef:
Icebreaker schreef:nope, dat zie ik echt anders.

taal en rekenen zijn noodzakelijk en kun je met veel bijles wel bijspijkeren, maar je kan niet iemand die totaal oncreatief is met veel les ineens creatief maken of beter maken in tekenen en handvaardigheid, sommige mensen weten gwn niet wat ze met papier en potloden aanmoeten

+ voor rekenen en taal kan je faciliteiten hebben (extra tijd, groter papier, etc) met vakken zoals tekenen en handvaardigheid kan dat niet echt
Geef echt jonge kinderen papier en kleurpotloden en ze kunnen er echt wel wat mee. Het probleem is denk ik dat hoe ouder je wordt, hoe minder aandacht er besteed wordt aan creatieve ontwikkeling (in een "gemiddeld" school programma) en dat je het verleert. Want, iedereen wordt geboren met verbeelding en zo ook creativiteit, maar hoe ouder je wordt hoe meer je hiervan verliest.

Als je dit op school dus niet blijft aanbieden, ja dan zal er waarschijnlijk een moment ontstaan dat je niet creatief meer kunt zijn, maar dit moet je juist zien te voorkomen toch? Creativiteit is echt wel belangrijk om te hebben.
Daar heb je groot gelijk in trouwens, De kritieke periode hier is vanaf groep 3, wanneer een kind zijn egocentrisme verliest en zijn werk gaat vergelijken met andere kinderen en het kan gaan zien als  "niet mooi". Als docenten op zo'n moment niet kinderen aan weten te moedigen op process (opnieuw, growth mindset), of geen ruimte bieden voor ontwikkeling, kan je het daarna inderdaad moeilijk weer opbouwen.
Crush
Wereldberoemd



Ik weet hier niet echt genoeg van om fatsoenlijk een mening over te kunnen vormen, maar ik had vroeger op de basisschool wel gewoon vakken zoals knutselen en muziek.

Ik vind wel dat creatieve vakken op de basisschool ten koste zouden kunnen gaan van andere vakken die misschien meer prioriteit hebben, zoals rekenen en spelling en dat soort dingetjes. Zou aan de andere kant wel leuk zijn als er op de basisschool inderdaad meer aandacht werd besteed aan creativiteit, want op de basisschool verdwijnt die ruimte voor creativiteit eigenlijk beetje bij beetje naarmate je opgroeit. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn als er ook projecten werden georganiseerd waarbij je elke week iets anders leert waarbij je ook je creativiteit moet gebruiken. Dus dat je de ene keer dan bijvoorbeeld leert over origami en de andere keer over het maken van een houten doos ofso. Nu je het zegt, persoonlijk zou ik lessen in verhalen schrijven ook fantastisch vinden haha.

Ik heb te veel getypt shit, oeps was niet de bedoeling haha :')
Mang
Popster



Crush schreef:
Ik weet hier niet echt genoeg van om fatsoenlijk een mening over te kunnen vormen, maar ik had vroeger op de basisschool wel gewoon vakken zoals knutselen en muziek.

Ik vind wel dat creatieve vakken op de basisschool ten koste zouden kunnen gaan van andere vakken die misschien meer prioriteit hebben, zoals rekenen en spelling en dat soort dingetjes. Zou aan de andere kant wel leuk zijn als er op de basisschool inderdaad meer aandacht werd besteed aan creativiteit, want op de basisschool verdwijnt die ruimte voor creativiteit eigenlijk beetje bij beetje naarmate je opgroeit. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn als er ook projecten werden georganiseerd waarbij je elke week iets anders leert waarbij je ook je creativiteit moet gebruiken. Dus dat je de ene keer dan bijvoorbeeld leert over origami en de andere keer over het maken van een houten doos ofso. Nu je het zegt, persoonlijk zou ik lessen in verhalen schrijven ook fantastisch vinden haha.

Ik heb te veel getypt shit, oeps was niet de bedoeling haha :')
Je hebt superveel ideeën, en er zit ook best wat in.
Themagericht onderwijs vind je idd op heel veel basisscholen terug. Bij sommige reguliere basisscholen stopt dit helaas bij de kleuters, maar andere doen hier ook veel mee. Maar dat gaat vaak alle vakken door, wat deze ook met elkaar verbind.
Dat brengt me tot puntje 2, vakken staan niet altijd los van elkaar, wat ons (pabostudenten), vaak vertelt wordt is om lessen in elkaar te mengen. Ga met gym tijdens de warming up 2/3 van de matjes vooruit ipv 4 matjes. Maak een proefopzet (techniek) om te kijken hoe de piramides zijn gebouwd. Leer kinderen muziek van de plaatsen die je behandeld met ak. 
Verhaal schrijven is een aparte leerlijn die technisch gezien onder taal valt, waardoor veel scholen hier al heel veel aan doen.
enzovoort enzovoort bladiebla, maar de basis van je verhaal komt ook wel echt terug in het onderwijs :)
Plaats een reactie
Reageer
Om nieuwe berichten te laden: ingeschakeld
Eerste | Vorige | Pagina: