Hier komen de laatste 3 forum topics
te staan waarop je hebt gereageerd.
+ Plaats shout
Mai
Check het forum voor gezelligheid!!
0 | 0 | 0 | 0
0%
Om mee te kunnen praten op het forum dien je ingelogd te zijn.Nog geen account? Klik hier om een gratis account aan te maken.

> Sluiten
Helper
11 van de 24 sterren behaald

Forum

ForumTeam < Virtual Popstar
Stelling: bekwaamheid van leerkrachten
Ikigai
Wereldberoemd





Hey,

Voor de meesten onder jullie is de vakantie al begonnen en denken jullie liever niet aan school, maar toch heb ik een stelling die te maken heeft met onderwijs, namelijk: de bekwaamheid van leerkrachten om goed met studenten om te gaan, is belangrijker dan een uitstekende kennis van de leerstof.

Zelf ben ik het hier mee eens. De leerstof goed kennen is belangrijk, maar de leerstof goed kunnen overbrengen is nog iets helemaal anders en voor mij belangrijker. Zelf heb ik eens een leerkracht gehad die alles zeer goed kende, maar juist daarom kon ze niet inzien dat de leerlingen het moeilijk vonden. Ze kon niet begrijpen waarom wij het moeilijk vonden en deed dan ook geen moeite om het anders of meer uit te leggen, wat ervoor zorgde dat de leerlingen het nog steeds niet begrepen en de hulp moesten inschakelen van anderen.

Wat is jullie mening?
Anoniem
Wereldberoemd



Het leren van kennis is makkelijker dan het leren lesgeven. Daarom moet daar ook meer de focus opleggen. Alhoewel als je de stof door en door ken kan je het makkelijker op verschillende manieren uit leggen
Ikigai
Wereldberoemd



Aether schreef:
Het leren van kennis is makkelijker dan het leren lesgeven. Daarom moet daar ook meer de focus opleggen. Alhoewel als je de stof door en door ken kan je het makkelijker op verschillende manieren uit leggen
Ik heb al gemerkt dat het goed kennen van de leerstof niet altijd resulteert in het goed kunnen uitleggen van de stof. Ik vind wel dat je gelijk hebt dat er focus moet gelegd worden op het leren lesgeven.
Anoniem
Wereldberoemd



Ikigai schreef:
Aether schreef:
Het leren van kennis is makkelijker dan het leren lesgeven. Daarom moet daar ook meer de focus opleggen. Alhoewel als je de stof door en door ken kan je het makkelijker op verschillende manieren uit leggen
Ik heb al gemerkt dat het goed kennen van de leerstof niet altijd resulteert in het goed kunnen uitleggen van de stof. Ik vind wel dat je gelijk hebt dat er focus moet gelegd worden op het leren lesgeven.
Ik ben zelf een pavo studente en vind het makkelijker om op stage dingen verschillend uit te leggen als ik er al meer van weet. Hoewel alles zo methode gericht is heb je bijna geen eigen kennis meer nodig. 
Ikigai
Wereldberoemd



Aether schreef:
Ikigai schreef:
Aether schreef:
Het leren van kennis is makkelijker dan het leren lesgeven. Daarom moet daar ook meer de focus opleggen. Alhoewel als je de stof door en door ken kan je het makkelijker op verschillende manieren uit leggen
Ik heb al gemerkt dat het goed kennen van de leerstof niet altijd resulteert in het goed kunnen uitleggen van de stof. Ik vind wel dat je gelijk hebt dat er focus moet gelegd worden op het leren lesgeven.
Ik ben zelf een pavo studente en vind het makkelijker om op stage dingen verschillend uit te leggen als ik er al meer van weet. Hoewel alles zo methode gericht is heb je bijna geen eigen kennis meer nodig. 
Ik zou niet weten wat pavo is, ik neem aan dat dat uit het Nederlandse onderwijssysteem is. Iets zoals een lerarenopleiding?  Ik neem aan dat kennis het wel vergemakkelijkt ja. Zelfs als het methodegericht is, heb je toch nog een zekere basiskennis nodig?
Crush
Wereldberoemd



Eens. Bekwaamheid is niet iets wat echt te leren valt; het is er of het is er niet, en als docent zijnde is dat toch wel het belangrijkst. Kennis van de leerstof is echter iets wat objectief gezien iedereen kan bijspijkeren en zonodig verbeteren / leren / opdoen.
Duchess
Wereldberoemd



Ik vind beide even belangrijk
Duchess
Wereldberoemd



Duchess schreef:
Ik vind beide even belangrijk
Je hebt niks aan een docent die niet uitleggen kan, terwijl hij de stof beheerst, maar je hebt ook niks aan een docent die niet weet waar hij het over heeft
Anoniem
Wereldberoemd



Ikigai schreef:
Aether schreef:
Ikigai schreef:
Ik heb al gemerkt dat het goed kennen van de leerstof niet altijd resulteert in het goed kunnen uitleggen van de stof. Ik vind wel dat je gelijk hebt dat er focus moet gelegd worden op het leren lesgeven.
Ik ben zelf een pavo studente en vind het makkelijker om op stage dingen verschillend uit te leggen als ik er al meer van weet. Hoewel alles zo methode gericht is heb je bijna geen eigen kennis meer nodig. 
Ik zou niet weten wat pavo is, ik neem aan dat dat uit het Nederlandse onderwijssysteem is. Iets zoals een lerarenopleiding?  Ik neem aan dat kennis het wel vergemakkelijkt ja. Zelfs als het methodegericht is, heb je toch nog een zekere basiskennis nodig?
Oeps het moest pabo zijn maar ja is een lerarenopleiding voor de basisschool. Nou in die methodes staat dus letterlijk alles al. Dus veel docenten geven gewoon die lessen en dan heb je eigenlijk geen eigen kennis nodig. Maar wij worden opgeleid omdat niet te doen omdat dat niet interessant is voor de leerlingen 
Ikigai
Wereldberoemd



Crush schreef:
Eens. Bekwaamheid is niet iets wat echt te leren valt; het is er of het is er niet, en als docent zijnde is dat toch wel het belangrijkst. Kennis van de leerstof is echter iets wat objectief gezien iedereen kan bijspijkeren en zonodig verbeteren / leren / opdoen.
True. Ik kan als minor de lerarenopleiding opnemen, maar dan heb ik werkelijk geen enkele praktijkervaring na het afronden van mijn studie dan.
Ikigai
Wereldberoemd



Aether schreef:
Ikigai schreef:
Aether schreef:
Ik ben zelf een pavo studente en vind het makkelijker om op stage dingen verschillend uit te leggen als ik er al meer van weet. Hoewel alles zo methode gericht is heb je bijna geen eigen kennis meer nodig. 
Ik zou niet weten wat pavo is, ik neem aan dat dat uit het Nederlandse onderwijssysteem is. Iets zoals een lerarenopleiding?  Ik neem aan dat kennis het wel vergemakkelijkt ja. Zelfs als het methodegericht is, heb je toch nog een zekere basiskennis nodig?
Oeps het moest pabo zijn maar ja is een lerarenopleiding voor de basisschool. Nou in die methodes staat dus letterlijk alles al. Dus veel docenten geven gewoon die lessen en dan heb je eigenlijk geen eigen kennis nodig. Maar wij worden opgeleid omdat niet te doen omdat dat niet interessant is voor de leerlingen 
Geen idee of de situatie in België dezelfde is en of we hier ook van die dingen hebben, maar ik vind dat het in het lager nog allemaal meevalt. Bij mij had elke leerkracht toen wel een andere manier van lesgeven (geen idee hoe het nu is natuurlijk). Ik vind dat het verschil in de manier van lesgeven wel pas echt begint op te vallen in het middelbaar en je daar wel merkt wie er gewoon van de universiteit komt en les geeft zonder enige voorkennis van lesgeven.
Anoniem
Wereldberoemd



Ikigai schreef:
Aether schreef:
Ikigai schreef:
Ik zou niet weten wat pavo is, ik neem aan dat dat uit het Nederlandse onderwijssysteem is. Iets zoals een lerarenopleiding?  Ik neem aan dat kennis het wel vergemakkelijkt ja. Zelfs als het methodegericht is, heb je toch nog een zekere basiskennis nodig?
Oeps het moest pabo zijn maar ja is een lerarenopleiding voor de basisschool. Nou in die methodes staat dus letterlijk alles al. Dus veel docenten geven gewoon die lessen en dan heb je eigenlijk geen eigen kennis nodig. Maar wij worden opgeleid omdat niet te doen omdat dat niet interessant is voor de leerlingen 
Geen idee of de situatie in België dezelfde is en of we hier ook van die dingen hebben, maar ik vind dat het in het lager nog allemaal meevalt. Bij mij had elke leerkracht toen wel een andere manier van lesgeven (geen idee hoe het nu is natuurlijk). Ik vind dat het verschil in de manier van lesgeven wel pas echt begint op te vallen in het middelbaar en je daar wel merkt wie er gewoon van de universiteit komt en les geeft zonder enige voorkennis van lesgeven.
Hmm ja geen idee hoe het daar is maar methodes staan in nl steeds meer aan de basis van het gewone lagere onderwijs. Bij nl is het zo dat alleen leerkrachten met een niveau 1 niveau aan vwo mogen les geven en niveau 1 is universitair dus ik zou het niet weten. 
Ikigai
Wereldberoemd



Aether schreef:
Ikigai schreef:
Aether schreef:
Oeps het moest pabo zijn maar ja is een lerarenopleiding voor de basisschool. Nou in die methodes staat dus letterlijk alles al. Dus veel docenten geven gewoon die lessen en dan heb je eigenlijk geen eigen kennis nodig. Maar wij worden opgeleid omdat niet te doen omdat dat niet interessant is voor de leerlingen 
Geen idee of de situatie in België dezelfde is en of we hier ook van die dingen hebben, maar ik vind dat het in het lager nog allemaal meevalt. Bij mij had elke leerkracht toen wel een andere manier van lesgeven (geen idee hoe het nu is natuurlijk). Ik vind dat het verschil in de manier van lesgeven wel pas echt begint op te vallen in het middelbaar en je daar wel merkt wie er gewoon van de universiteit komt en les geeft zonder enige voorkennis van lesgeven.
Hmm ja geen idee hoe het daar is maar methodes staan in nl steeds meer aan de basis van het gewone lagere onderwijs. Bij nl is het zo dat alleen leerkrachten met een niveau 1 niveau aan vwo mogen les geven en niveau 1 is universitair dus ik zou het niet weten. 
De laatste twee jaar in het middelbaar mogen enkel leerkrachten met een universitair diploma lesgeven. Maar dat zijn mensen die een vak leren en dan normaal een lerarenopleiding doen. Door een tekort aan leerkrachten worden er ook wel eens mensen aangenomen zonder zo'n bijkomende opleiding.
Alle andere jaren mogen ook door mensen van de hoge school onderwezen worden, maar die hebben wel speciaal gestudeerd om dat te mogen geven, bv lerarenopleiding secondair onderwijs geschiedenis - Engels
Anoniem
Wereldberoemd



Ikigai schreef:
Aether schreef:
Ikigai schreef:
Geen idee of de situatie in België dezelfde is en of we hier ook van die dingen hebben, maar ik vind dat het in het lager nog allemaal meevalt. Bij mij had elke leerkracht toen wel een andere manier van lesgeven (geen idee hoe het nu is natuurlijk). Ik vind dat het verschil in de manier van lesgeven wel pas echt begint op te vallen in het middelbaar en je daar wel merkt wie er gewoon van de universiteit komt en les geeft zonder enige voorkennis van lesgeven.
Hmm ja geen idee hoe het daar is maar methodes staan in nl steeds meer aan de basis van het gewone lagere onderwijs. Bij nl is het zo dat alleen leerkrachten met een niveau 1 niveau aan vwo mogen les geven en niveau 1 is universitair dus ik zou het niet weten. 
De laatste twee jaar in het middelbaar mogen enkel leerkrachten met een universitair diploma lesgeven. Maar dat zijn mensen die een vak leren en dan normaal een lerarenopleiding doen. Door een tekort aan leerkrachten worden er ook wel eens mensen aangenomen zonder zo'n bijkomende opleiding.
Alle andere jaren mogen ook door mensen van de hoge school onderwezen worden, maar die hebben wel speciaal gestudeerd om dat te mogen geven, bv lerarenopleiding secondair onderwijs geschiedenis - Engels
Hmm ja bij ons is het allemaal net wat anders. Maar in de bovenbouw van de havo en vwo mogen alleen universitair geschoolde en de rest is hogeschool 
Plaats een reactie
Reageer
Om nieuwe berichten te laden: ingeschakeld