We leven in het jaar 2038. In twintig jaar is er een hoop veranderd. Nee, er zijn nog geen vliegende auto’s en ook is het nog niet mogelijk om een overnachting te boeken op de maan. Wel is er een andere uitvinding die het leven drastisch veranderd heeft: androïdes. De mechanische wezens die er exact hetzelfde uitzien als mensen beginnen steeds meer in het alledaagse leven van de mens voor te komen. Ze doen het huishouden, doen de rotklusjes die niemand anders wil doen. Ideaal, nietwaar? Maar, wat als deze androïdes ineens tekenen van gevoel tonen en zelfstandig keuzes kunnen maken?
Detroit: Become Human is een game ontwikkeld bij Quantic Dreams, onder andere bekend van Beyond: Two Souls en Heavy Rain (klik). In deze game volg je als speler het verhaal van drie androïdes, elk met een unieke verhaallijn. Klik op de namen hieronder voor een korte beschrijving van de verhaallijn en het personage.
De game is gebaseerd op Quantic Dream’s technologische demonstratie van Kara, die geplaatst is in 2012 en goede reacties ontving. Hoewel director David Cage het in eerste instantie niet van plan was, wilde hij de demo ontwikkelen tot een volledige game, simpelweg omdat hij nieuwsgierig was naar wat er zou gebeuren.
CyberLife CyberLife is de wereldleider in het ontwerpen van androïdes. Opgericht door Elijah Kamski, CyberLife produceert allerlei verschillende soorten androïdes, van assistenten tot docenten, doctoren, politie officiers en zelfs soldaten. Op 5 november 2038 opent CyberLife zelfs zijn eerste dierentuin met honderden verschillende diersoorten waarvan de meesten uitgestorven zijn.
Deviants Het succes van CyberLife gaat niet zonder slag of stoot. Androïdes vertonen steeds meer deviant gedrag: een fenomeen waarbij androïdes afwijken van hun geprogrammeerde gedrag. Androïdes die dit gedrag vertonen worden ook wel deviants genoemd. De eerste casus waarbij deviant gedrag bekend was, was in 2032 wanneer een AX400 wakker werd met bewustzijn na productie. Tegen de regels in heeft de operator van dat moment het model alsnog in de verkoop gezet in plaats van het te demonteren (dit is tevens de demo waarop de game gebaseerd is uit 2012).
In 2038 verschijnen er steeds meer casussen van deviant gedrag, met escalerende consequenties. Als reactie hierop stuurt CyberLife RK800 naar het Detroit Police Department om te assisteren in het onderzoek naar casussen waarbij deviant gedrag betrokken is.
LED Het LED, een extern feedback biocomponent, is een smalle cirkel op de rechterkant van de androïdes. Het licht kan van kleur veranderen (blauw, geel en rood) op basis van de mentale processen en de algemene conditie van de androïde. Blauw staat voor een stabiele conditie, geel betekent een verhoogde activiteit of (in)spanning en rood duidt op een kritiek niveau van inspanning en onbalans in het systeem.
Het script Het script heeft meer dan twee jaar op zich moeten laten wachten en telt tussen de 2.000 en 3.000 pagina’s. De schrijver maakte verschillende grafieken en diagrammen terwijl hij de verschillende keuzes uitschreef om te zien waar de keuzes naartoe zouden leiden. Dit leidde tot vijf- tot zesduizend pagina’s aan aantekeningen.
Het is niet precies bekend hoeveel eindes de game telt. Globaal wordt er gesproken van een veertigtal verschillende eindes. De director David Cage verklaarde dat er meer dan duizend verschillende manieren zijn om deze eindes te bereiken. Na elk hoofdstuk in de game is er een flowchart (een soort diagram) te zien waarin alle keuzes staan weergegeven. Hierbij is het mogelijk om jouw keuzes te vergelijken met die van andere spelers. Ook zijn er verschillende checkpoints waar men naar terug kan gaan om dat deel opnieuw te spelen en daarmee het verhaal te beïnvloeden.
Soundtrack In Detroit: Become Human hebben spelers de mogelijkheid om vanuit drie unieke personages te spelen. Ondanks dat zowel Connor, Kara als Markus androïdes zijn, zijn ze erg verschillend en hebben ze elk een andere achtergrond en functie in de maatschappij. Om deze drie unieke verhalen te versterken, heeft Quantic Dream ervoor gekozen om de originele soundtrack aan drie componisten toe te vertrouwen.
Voor Connors koude en mechanische gedrag is gekozen voor een soundtrack die voornamelijk elektronisch is. Voor Kara wilden ze muziek die emotioneel en ontroerend zou zijn, passend bij haar missie op zoek naar identiteit, liefde en empathie. Voor Markus streefden ze naar een soundtrack die episch zou en die grootsheid van zijn reis zou representeren.
Openingsscherm Een leuke toevoeging aan de game is het openingsscherm. Hierbij word je aangesproken door een androïde genaamd Chloë. Nadat je de game een keer geopend hebt, zal ze vragen of je een vragenlijst wilt invullen. In deze vragenlijst worden vragen gesteld zoals: “Zou je een relatie overwegen met een androïde die eruitziet als een mens?” Na het invullen van deze vragenlijst kan je jouw resultaten wederom vergelijken met de resultaten van andere spelers.
“I have no side, I was designed to stop deviants and that’s what I intend to do.” – Connor
Een van de drie protagonisten is Connor, een RK800 androïde. Hij is gebouwd als een geavanceerd prototype en ontworpen om te assisteren binnen de politie, in het bijzonder bij het onderzoek waarbij deviante androïdes betrokken zijn. Connor wordt naar het Detroit City Police Department gestuurd en dient hier samen te werken met luitenant Hank Anderson. Binnen deze verhaallijn maak je kennis met verschillende casussen en misdrijven die je als speler kunt onderzoeken.
Capaciteiten Connor heeft verschillende capaciteiten die regelmatig in de game naar voren komen. Zo kan hij een situatie scannen en analyseren, waardoor hij bepaalde gebeurtenissen die plaats hebben gevonden kan reconstrueren. Vaak ontgrendelt dit nieuwe keuzes in dialogen en nieuwe verhaalmogelijkheden. Daarnaast kan Connor situaties pre-construeren: hij kan de waarschijnlijkheid van een dreigende gebeurtenis voorspellen. Een andere capaciteit die regelmatig van pas komt, is het feit dat Connor biologisch bewijs kan analyseren door de substantie op zijn tong te plaatsen en te proeven. Hiermee kan hij o.a. bloedtypes, DNA (inclusief het identificeren van specifieke personen en serienummers van androïdes) en drugs identificeren.
Connor is geprogrammeerd met een sociale module, wat het voor hem mogelijk maakt om gemakkelijk te integreren, zich aan te passen aan mensen en te werken in teamverband. Daarnaast is hij de eerste androïde die onderhandeld in de naam van Detroit. Hij is in staat om leugens te vertellen zonder dat dit zijn emoties instabieler maakt, wat bij androïdes zichtbaar is door het ronde LED-licht op de zijkant van hun hoofd. Ook is Connor in staat om iemands stem na te bootsen.
In tegenstelling tot eerdere androïdes binnen de politie-sector, die verboden waren om geweld te gebruiken of wapens bij zich te dragen, is Connor in staat om met wapens om te gaan en om ongewapende gevechten uit te voeren. Hij is atletisch, goed in vechten en kan moeilijke terreinen snel doorkruizen.
Tot slot is Connor in staat tot reïncarnatie. Wanneer hij sterft, kan CyberLife een RK800 Connor-model herschikken. Hierbij plaatsen ze de vorige herinneringen in het nieuwe lichaam. Connor maakt regelmatig back-ups van zijn geheugen bij CyberLife en is in staat om een nood back-up te maken wanneer de dood onvermijdelijk is. Soms kan er wel data verloren gaan in dit proces. Daarnaast zorgt de dood wel voor meer instabiliteit binnen de software van Connor. Wanneer Connor is overleden, wordt er een grafsteen toegevoegd aan de Zen Garden (een virtuele omgeving van CyberLife) met daarop zijn naam, merk, serienummer, plaats en tijd van overlijden.
“Alice needs me. And I need her. It’s as simple as that.” – Kara
Kara is een AX400 androïde. Ze is een vrije alledaagse huisvrouw androïde in dienst van Todd Williams en zorgt hierbij voor zijn dochter Alice Williams. Kara’s connectie met het kleine meisje kan een omwenteling veroorzaken dat Kara laat ingaan tegen haar geprogrammeerde bestaan. Dit is afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden door de spelers.
Capaciteiten Geproduceerd in 2032 bij CyberLife, een AX400 model-androïde is ontworpen om het huishouden te onderhouden en te zorgen voor jonge kinderen. Ze kan 300 verschillende talen spreken, kan meer dan 9000 recepten koken, kent meer dan 9000 kinderverhalen, kan kinderen helpen met hun huiswerk en is in staat om met kinderen te spelen. Het model is erg populair vanwege hun capaciteit om met jonge kinderen op te kunnen schieten. Ontworpen om voor het gezin te zorgen, is Kara geprogrammeerd om vriendelijk, geduldig, gehoorzaam en in het algemeen prettig te handelen.
In tegenstelling tot de andere twee protagonisten, Connor en Markus, is Kara klein, niet erg sterk en onervaren in gevechten. Wanneer het toch aankomt op vechten met grotere en sterkere tegenstanders, dient Kara gebruik te maken van haar verstand om er heelhuids vanaf te komen. Wel is Kara erg snel, wat in haar voordeel kan werken.
“An eye for an eye and the world goes blind.” – Markus
Markus is een RK200 androïde en de verzorger van de schilder Carl Manfred. Bepaalde gebeurtenissen zetten Markus ertoe te strijden voor vrijheid. Langzaam zie je hem groeien en wordt hij mogelijk de leider van Jericho. Het ligt bij de speler of je voor gewelddadige of vreedzame revolutie kiest.
Capaciteiten Elijah Kamski, het grote brein achter de androïde’s, wilde een unieke androïde ontwerpen voor Carl als gezelschap dat zijn esthetische waarde zou vergenoegen en hem zou kunnen steunen op de manier die hij zou verlangen. De interactie met Carl zorgt ervoor dat hij zichzelf beter kan uiten en een vrijer leven lijdt dan de meeste androïdes. Hij vindt het leuk om muziek te spelen of te schaken. In de tijd dat hij bij Carl woont, krijgt hij weinig mee van de harde wereld. Uiteindelijk creëert Carl een soort ziel bij Markus, waardoor Markus verderop in het spel andere androïdes bevrijdt van slavernij door hun programmering te breken.
Jericho Jericho is een verlaten vrachtschip aan de haven van Detroit wat een toevlucht is geworden voor deviants. Enkele deviants in Jericho gaven verdeelden de data van de locatie enkel naar vertrouwde androïdes. Door een aantal clues van de locatie te ontcijferen, wat alleen gedaan kan worden door androïdes, kunnen zij Jericho bereiken.