Demish schreef:
Het had subtiel moeten gaan. Dat had Michael gemerkt aan de manier waarop Naylene zich naar hem toe had gedragen. Ze had willen laten lijken alsof er niets aan de hand was geweest, maar Michael kende haar te goed. Ook zij zou moeten weten dat ze niet iemand kon foppen die haar al honderd jaar kende. En misschien wist ze dat ook wel, maar probeerde ze dat deel te negeren. Misschien maakte het dat wel wat dragelijker voor haarzelf.
Michael had gemerkt dat Naylene haar bezoeken minder frequent waren geweest, en ook korter. Ze had meer bloed voor hem meegenomen, zodat hij zichzelf had kunnen voorzien voor een paar dagen. Soms zelfs een week. Dat was zijn eerste ingeving geweest. Meer bloed betekende dat ze minder vaak naar hem toe zou moeten. En ook de duur van de bezoekjes waren voor hem een hint geweest. Ondanks dat Naylene vaak even bij hem was komen zitten om met hem te praten, was het nooit lang geweest. Niet zo lang als dat ze ooit hadden kunnen praten. Want ze had altijd weer terug gemoeten naar Ashton.
Als Michael aan haar had gevraagd of er iets aan de hand was geweest, of dat ze hem iets had moeten vertellen, dan had ze het van zich af geschud en was ze snel ergens anders over begonnen. Dat had voor hem al genoeg gezegd. Nu was het slechts nog wachten op de dag dat Naylene hem zou vertellen dat ze echt weg zou gaan. En waarom zou ze ook blijven? Linn was weg, ze had niks meer bij Michael te zoeken. Ashton gaf haar vast alles wat ze nodig had. Dus wat was er hier dan nog?
Ondertussen had Michael het opgegeven om Linn om hulp te vragen. Hij was er nu zeker van dat Linn zijn berichten niet had gelezen. Ze had geen idee wat er hier aan de hand was, bij wie Naylene nu verbleef. En wie weet gaf ze er wel niet meer om. Misschien kwam Linn wel nooit meer terug. Als Naylene dan ook weg zou gaan, dan zou Michael helemaal alleen achter blijven.
Om zijn gedachten te verplaatsen, had Michael zijn oude gitaar gepakt. Er waren dagen geweest waarop hij er graag op had gespeeld. Jaren zelfs. Papieren vol ongezongen teksten had hij soms weg gegooid. Op andere momenten had hij het voorzichtig aan Naylene laten horen, of aan Linn. Het was al een tijd geleden dat hij zijn akoestische gitaar er bij had gepakt, maar hij had in de kamer gestaan en Michael had geweten dat hij iets had moeten doen om zichzelf af te leiden van Naylene.
Michael zijn gedachten waren echter bij Naylene gebleven. Alles wat hij had geschreven, was hij haar uitgekomen en hij had ook niet geweten hoe hij het anders had moeten draaien. Keer op keer was hij weer bij dezelfde woorden uitgekomen.
Michael wilde niet opgeven. Hij had er vaak genoeg over nagedacht. Hij voelde zich verschrikkelijk door wat hij had gedaan. Hij dacht elke dag aan de moorden die hij had gepleegd, de pijn die hij had veroorzaakt. Het verraad dat Naylene en Linn vast moesten hebben gevoeld toen ze er achter waren gekomen wat hij had gedaan. Het zou allemaal makkelijker zijn als hij er niet meer zou zijn. Als zijn leven gewoon ophield.
Hij kon het echter niet. En de enige reden die hij had, was Naylene. Want hij hield van haar. Hij hield zo ontzettend veel van haar en het speet hem dat hij haar pijn had gedaan. Zoveel pijn zelfs dat ze naar Ashton toe was getrokken. Daardoor wist Michael dat hij het echt had verpest.
Michael wilde het zo graag oplossen. Hij wilde het beter doen. Voor Naylene, maar ook voor zichzelf. Hij wilde laten zien dat het nog niet voorbij was. Dat hij zich niet gewonnen wilde geven, ondanks dat hij wel aan de verliezende kant was. Michael wist echter ook wel dat het geen realistisch beeld was. Want de waarheid was dat hij al lang had verloren. Vanaf het moment dat hij bloed was gaan drinken dat rechtstreeks van de mensen was gekomen, was de wedstrijd al voorbij geweest.
Michael had aanwezig aan de snaren van de gitaar geplukt toen hij haar binnen had horen komen. Hij had gewacht tot ze klaar was geweest met het bloed in de koelkast te leggen. Vervolgens had hij wat luider gespeeld, om haar te laten weten waar hij precies was. Het had niet lang geduurd voordat Naylene bij hem de kamer binnen was komen lopen. Michael zat op de grond, maar Naylene bleef staan. Het zei hem al genoeg dat ze er niet bij kwam zitten. En ze had een jas aan en een rugzak op haar rug.
‘Hé Mike,’ fluisterde ze zacht. Michael schudde zijn hoofd. Hij wilde geen woorden die deden alsof. Hij hoefde haar reden van vertrek niet te horen. Want hij wist het toch al. Ashton had haar gevraagd om samen weg te gaan en voor het eerst in al die jaren had ze er mee in gestemd. En ondanks dat het pijn deed, kon hij het haar niet kwalijk nemen.
‘Ik had nooit gedacht dat ik de reden zou zijn dat je weg zou vluchten met Ashton,’ zei Michael. Hij had niet opgekeken van zijn gitaar sinds Naylene de kamer binnen kwam. Er was zoveel wat hij haar nog wilde vertellen. Hij had zelfs al smeekbedes in haar hoofd, die haar wellicht zouden kunnen overtuigen om te blijven. Al wist hij dat het toch niet mogelijk was. Naylene had haar keuze al gemaakt.
‘Michael…’ Naylene liep naar hem toe en knielde voor hem neer. Michael schudde opnieuw zijn hoofd. ‘We hoeven er niet over te praten. Ik weet al wat je gaat zeggen.’
Hij keek naar zijn gitaar en keek, voor het eerst, weer op naar Naylene. Hij twijfelde of hij het moest vragen, met name omdat hij wist dat het toch niet zou gaan veranderen. Maar hij moest het wel aan haar kwijt. Dan had hij het in ieder geval laten horen. ‘Mag ik iets voor je spelen?’
‘Ik heb niet heel veel tijd.’
‘Alsjeblieft?’ vroeg Michael, vrijwel meteen. ‘Het duurt niet lang. Als Ashton nog een heel leven met je krijgt, dan wil ik elke laatste minuut die ik nog kan krijgen.’
Hij zag Naylene twijfelen, maar uiteindelijk knikte ze. Ze liet de rugzak van haar rug glijden en ging tegenover hem op de grond zitten. Michael verschoof iets en plaatste de gitaar iets prettiger op zijn benen. Hij gleed met zijn vingers langs de snaren en stemde deze voor de laatste keer.
Hij sloeg de akkoorden aan en begon de eerste regels van het couplet te zingen. ‘Don’t talk. Let me think it over. How we gonna fix this? How we gonna undo all the pain? Tell me, is it even worth it? Looking for a straight line. Taking back the time we can’t replace.’
Ondanks dat Naylene voor hem zat, leek het alsof ze er niet was. Michael durfde niet naar haar te kijken en focuste ze zich daardoor op zijn gitaarspel en de woorden die hij moest zingen. Hij wilde haar reactie niet zien, bang dat hij een kleine glimmer van hoop zou vinden in de veranderingen in haar gezicht. En hij wist dat die hoop onterecht zou zijn en het hem alleen maar meer pijn zou doen.
‘When I close my eyes and try to sleep, I fall apart. I find it hard to breathe. You’re the reason, the only reason. Even though my dizzy head is numb, I swear my heart is never giving up. You’re the reason, the only reason.’
Michael liet zijn woorden wegsterven, samen met de muziek dit hij had gemaakt met zijn gitaar. Nog steefd durfde hij Naylene niet aan te kijken, bang voor wat precies haar reactie zou zijn. ‘Ik wilde gewoon dat je dat nog zou horen.’
Het had subtiel moeten gaan. Dat had Michael gemerkt aan de manier waarop Naylene zich naar hem toe had gedragen. Ze had willen laten lijken alsof er niets aan de hand was geweest, maar Michael kende haar te goed. Ook zij zou moeten weten dat ze niet iemand kon foppen die haar al honderd jaar kende. En misschien wist ze dat ook wel, maar probeerde ze dat deel te negeren. Misschien maakte het dat wel wat dragelijker voor haarzelf.
Michael had gemerkt dat Naylene haar bezoeken minder frequent waren geweest, en ook korter. Ze had meer bloed voor hem meegenomen, zodat hij zichzelf had kunnen voorzien voor een paar dagen. Soms zelfs een week. Dat was zijn eerste ingeving geweest. Meer bloed betekende dat ze minder vaak naar hem toe zou moeten. En ook de duur van de bezoekjes waren voor hem een hint geweest. Ondanks dat Naylene vaak even bij hem was komen zitten om met hem te praten, was het nooit lang geweest. Niet zo lang als dat ze ooit hadden kunnen praten. Want ze had altijd weer terug gemoeten naar Ashton.
Als Michael aan haar had gevraagd of er iets aan de hand was geweest, of dat ze hem iets had moeten vertellen, dan had ze het van zich af geschud en was ze snel ergens anders over begonnen. Dat had voor hem al genoeg gezegd. Nu was het slechts nog wachten op de dag dat Naylene hem zou vertellen dat ze echt weg zou gaan. En waarom zou ze ook blijven? Linn was weg, ze had niks meer bij Michael te zoeken. Ashton gaf haar vast alles wat ze nodig had. Dus wat was er hier dan nog?
Ondertussen had Michael het opgegeven om Linn om hulp te vragen. Hij was er nu zeker van dat Linn zijn berichten niet had gelezen. Ze had geen idee wat er hier aan de hand was, bij wie Naylene nu verbleef. En wie weet gaf ze er wel niet meer om. Misschien kwam Linn wel nooit meer terug. Als Naylene dan ook weg zou gaan, dan zou Michael helemaal alleen achter blijven.
Om zijn gedachten te verplaatsen, had Michael zijn oude gitaar gepakt. Er waren dagen geweest waarop hij er graag op had gespeeld. Jaren zelfs. Papieren vol ongezongen teksten had hij soms weg gegooid. Op andere momenten had hij het voorzichtig aan Naylene laten horen, of aan Linn. Het was al een tijd geleden dat hij zijn akoestische gitaar er bij had gepakt, maar hij had in de kamer gestaan en Michael had geweten dat hij iets had moeten doen om zichzelf af te leiden van Naylene.
Michael zijn gedachten waren echter bij Naylene gebleven. Alles wat hij had geschreven, was hij haar uitgekomen en hij had ook niet geweten hoe hij het anders had moeten draaien. Keer op keer was hij weer bij dezelfde woorden uitgekomen.
Michael wilde niet opgeven. Hij had er vaak genoeg over nagedacht. Hij voelde zich verschrikkelijk door wat hij had gedaan. Hij dacht elke dag aan de moorden die hij had gepleegd, de pijn die hij had veroorzaakt. Het verraad dat Naylene en Linn vast moesten hebben gevoeld toen ze er achter waren gekomen wat hij had gedaan. Het zou allemaal makkelijker zijn als hij er niet meer zou zijn. Als zijn leven gewoon ophield.
Hij kon het echter niet. En de enige reden die hij had, was Naylene. Want hij hield van haar. Hij hield zo ontzettend veel van haar en het speet hem dat hij haar pijn had gedaan. Zoveel pijn zelfs dat ze naar Ashton toe was getrokken. Daardoor wist Michael dat hij het echt had verpest.
Michael wilde het zo graag oplossen. Hij wilde het beter doen. Voor Naylene, maar ook voor zichzelf. Hij wilde laten zien dat het nog niet voorbij was. Dat hij zich niet gewonnen wilde geven, ondanks dat hij wel aan de verliezende kant was. Michael wist echter ook wel dat het geen realistisch beeld was. Want de waarheid was dat hij al lang had verloren. Vanaf het moment dat hij bloed was gaan drinken dat rechtstreeks van de mensen was gekomen, was de wedstrijd al voorbij geweest.
Michael had aanwezig aan de snaren van de gitaar geplukt toen hij haar binnen had horen komen. Hij had gewacht tot ze klaar was geweest met het bloed in de koelkast te leggen. Vervolgens had hij wat luider gespeeld, om haar te laten weten waar hij precies was. Het had niet lang geduurd voordat Naylene bij hem de kamer binnen was komen lopen. Michael zat op de grond, maar Naylene bleef staan. Het zei hem al genoeg dat ze er niet bij kwam zitten. En ze had een jas aan en een rugzak op haar rug.
‘Hé Mike,’ fluisterde ze zacht. Michael schudde zijn hoofd. Hij wilde geen woorden die deden alsof. Hij hoefde haar reden van vertrek niet te horen. Want hij wist het toch al. Ashton had haar gevraagd om samen weg te gaan en voor het eerst in al die jaren had ze er mee in gestemd. En ondanks dat het pijn deed, kon hij het haar niet kwalijk nemen.
‘Ik had nooit gedacht dat ik de reden zou zijn dat je weg zou vluchten met Ashton,’ zei Michael. Hij had niet opgekeken van zijn gitaar sinds Naylene de kamer binnen kwam. Er was zoveel wat hij haar nog wilde vertellen. Hij had zelfs al smeekbedes in haar hoofd, die haar wellicht zouden kunnen overtuigen om te blijven. Al wist hij dat het toch niet mogelijk was. Naylene had haar keuze al gemaakt.
‘Michael…’ Naylene liep naar hem toe en knielde voor hem neer. Michael schudde opnieuw zijn hoofd. ‘We hoeven er niet over te praten. Ik weet al wat je gaat zeggen.’
Hij keek naar zijn gitaar en keek, voor het eerst, weer op naar Naylene. Hij twijfelde of hij het moest vragen, met name omdat hij wist dat het toch niet zou gaan veranderen. Maar hij moest het wel aan haar kwijt. Dan had hij het in ieder geval laten horen. ‘Mag ik iets voor je spelen?’
‘Ik heb niet heel veel tijd.’
‘Alsjeblieft?’ vroeg Michael, vrijwel meteen. ‘Het duurt niet lang. Als Ashton nog een heel leven met je krijgt, dan wil ik elke laatste minuut die ik nog kan krijgen.’
Hij zag Naylene twijfelen, maar uiteindelijk knikte ze. Ze liet de rugzak van haar rug glijden en ging tegenover hem op de grond zitten. Michael verschoof iets en plaatste de gitaar iets prettiger op zijn benen. Hij gleed met zijn vingers langs de snaren en stemde deze voor de laatste keer.
Hij sloeg de akkoorden aan en begon de eerste regels van het couplet te zingen. ‘Don’t talk. Let me think it over. How we gonna fix this? How we gonna undo all the pain? Tell me, is it even worth it? Looking for a straight line. Taking back the time we can’t replace.’
Ondanks dat Naylene voor hem zat, leek het alsof ze er niet was. Michael durfde niet naar haar te kijken en focuste ze zich daardoor op zijn gitaarspel en de woorden die hij moest zingen. Hij wilde haar reactie niet zien, bang dat hij een kleine glimmer van hoop zou vinden in de veranderingen in haar gezicht. En hij wist dat die hoop onterecht zou zijn en het hem alleen maar meer pijn zou doen.
‘When I close my eyes and try to sleep, I fall apart. I find it hard to breathe. You’re the reason, the only reason. Even though my dizzy head is numb, I swear my heart is never giving up. You’re the reason, the only reason.’
Michael liet zijn woorden wegsterven, samen met de muziek dit hij had gemaakt met zijn gitaar. Nog steefd durfde hij Naylene niet aan te kijken, bang voor wat precies haar reactie zou zijn. ‘Ik wilde gewoon dat je dat nog zou horen.’